Yhteisöostaminen ja verkkokaupat

Miehet ostavat hyvin pragmaattisesti ellei kysymyksessä ole jokin tekninen tuote, jonka äärellä mies saattaa kuluttaa tunteja tunteja etsiessäään juuri parasta ratkaisua. Perinteinen, vielä hyvin teknologialähtöinen, verkkokauppa tukee kai juuri tämän vuoksi miesten ostokäyttäytymistä. Uskallan kai väittää että naisille ostaminen on parhaimmillaan yhteisöllinen kokemus jossa vietetään aikaa yhdessä kavereiden kanssa kauppakeskuksessa. Ja lopullinen ostotapahtuma voi olla jotain ihan muuta kuin alkuperäinen suunnitelma. Verkkokauppa ei perinteisessä muodossaan tue tällaista kokonaisvaltaisempaa ostotapahtumaa.

Tämän karkean yleistyksen äärellä onkin kiinnostavaa nähdä SocialCommerceTodayn artikkeli DecisionStepin ShopTogether-työkalusta, joka tukee yhteisöostamista. Eli ostaminen verkkokaupasta ei ole enää vain yksityinen tapahtuma, vaan voit kutsua kaverin mukaan samanaikaisesti verkko-ostoksille ja kysyä kommentteja valinnoistasi yhteisöjen (Facebook, Twitter, etc.) kautta. Tutkimuksen kohteena olleessa kosmetiikan verkkokaupassa myynti oli kasvanut 15% ja ostoskorin arvo jopa 50%. Uskon että tällaiset työkalut tuovat verkko-ostamiseen aivan uudenlaisia sosiaalisia ulottuvuuksia. Ostaminen verkosta ei perustukaan enää hintaan tai ajansäästämiseen.

Yhteisöostaminen muuttaa verkko-ostamisen kokemuksen ja se voi tehdä verkkokaupalle saman minkä Wii teki konsolipelaamiselle eli uudenlaiset kohderyhmät löytävät verkkokaupat ja yhteisöostaminen vähentää ehkä myös verkkokaupalle tyypillisiä kesken jätettyjä ostostapahtumia.

Jätä kommentti