10 ilmiöitä ja tapahtumaa vuodelle 2013

Yleisön toiveiden ja oman mielenkiinnon vuoksi päätän osallistua alkaneen vuoden 2013 ilmiöiden ennustamiseen. Vuosi sitten kirjoitin 12 ilmiöstä ja ainakin osa näistä yllättäen osui kohdalleen. Odotuksista huolimatta en yritä ennustaa 13 ilmöitä vuodelle 2013 vaan pysyn laadukkaassa määrässä. Tämä lista ilmiöistä ja tapahtumista on laaja-alainen mutta lista heijastelee luontevasti minua kiinnostavia aiheita.

1. Markkinointi & Mainonta -lehti lopetetaan

markkinointi ja mainontaMömmön lopettamista on spekuloitu säännöllisin väliajoin mutta ehkä aika on lopultakin kypsä. Markkinoinnin maailmaa, johon lehti perustettiin, ei enää ole olemassa. Lehden uudistus tehtiin muutama vuosi liian myöhään eikä sillä onnistuttu saavuttamaan asemaa esimerkiksi digi-, SEM- ja sometoimistoissa joiden suhteellinen osuus markkinoinnin kentässä on kasvanut. Samalla Mömmön asemaa on syönyt Kauppalehden markkinointi-osio joka on saanut arvostetun aseman. Talentum päättää siis keskittää Mömmön perusuutiset verkkoon ja sisällyttää Talouselämä-lehteen lisää syvällisempää ja strategisempaa markkinoinnin uutisointia.

Oleellisempaa kuin tämä populistinen ennusteeni on tunnistaa se tosiasia että markkinoinnin kanavat ja tekijät ovat hajaantuneet yhä monimuotoisemmaksi kokonaisuudeksi.  Mömmö tavoittaa ikääntyvän ja marginalisoituvan siivun tästä joukosta.

2. Markkinointikoulutus 2.0

Markkinoijat heräävät lopulta uuteen todellisuuteen. Vanhat markkinoinnin mallit eivät auta enää yrityksiä menestykseen. Kuten jopa Kotler toteaa ”Marketing: An Introduction”, markkinointi on kannattavien asiakasuhteiden johtamista ja silloin mittaristoa täytyy uudistaa. Samoin, some-testit ovat kertoneet jo useimmille että siiloja täytyy purkaa ja vuoropuhelua ohjata uudella tavalla. Markkinoinnin sisältö, mittaristot, organisointi ja välineet ovat uudistuneet – lopulta myös tekijät koulutetaan uudelle tasolle. Yritykset heräävät lopultakin kouluttamaan markkinoijiaan.

3. Kuolevat somet

Viimeiset neljä vuotta olemme nähneet ja kokeilleet uusia ”Facebookin voittajia” ja lokaatiopohjaisia palveluja. Mutta onko kukaan löytänyt mitään koukuttavaa enää viimeiseen vuoteen? Itse kukin on ladannut puhelimeen kaikenlaisia rajattuja verkostoja varten tarkoitettuja palveluja mutta unohtanut ne koska ”siellä ei ollut ketään”. Tänä vuonna onkin aika lukea uutisia katoavista some-palveluista. Sen jälkeen voidaan keskittyä kehittämään parhaiden sosiaalisen median palvelujen liiketoiminnallisia ulottuvuuksia.

4. Yrityskulttuurin merkitys

Olen puhunut asiakaslähtöisen yrityksen rakentamisesta suurelle joukolle suomalaisia yrityksiä. Itse asian merkitys tunnistetaan ja sen eteen ollaan valmiita tekemään töitä mutta lopulta kaikki kulminoituu yrityskulttuuriin. Mukaillen: ”yrityskulttuuri syö asiakaslähtöisyyden aamupalaksi”. Asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen trendi näkyy jo maailmalla mutta tänä vuonna siitä puhutaan entistä enemmän myös Suomessa. Minä ainakin pidän siitä huolen.

5. Asiakkaantoimisto

Toimistokenttä elää vahvaa muutosvaihetta. Mainostoimistot integroituvat toisiinsa ja digitoimistoihin. Viestintätoimistot tarttuvat some-haasteeseen entistä vahvemmin. CRM-osaajat suuntaavat kohti suurta data-arkkua. Mutta kuka auttaa yrityksiä ja brändejä muuttamaan toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi ja kasvattamaan siten liiketoimintaansa. Asiakkaan aikakausi on alkanut eivätkä yritykset vielä ymmärrä mitä se vaatii heiltä. Tämän vuoksi ensimmäinen aito oikea asiakkaantoimisto näkee päivänvalon.

6. Sisältömarkkinoinnin taju

Sosiaalisen median kokeilut, SEO-analyysi ja digimarkkinoinnin tulokset herättävät yritykset tajuamaan että sisältömarkkinoinntia voidaan oikeasti käyttää liiketoiminnan kehittämiseen. Sisältömarkkinointi ei ole vain satunnaista sisältöjen siirtämistä verkkoon vaan se tuottaa systemaattisella toiminnalla liiketoiminnallisia tuloksia. Sisältömarkkinoinnin nousu liittyy myös markkinoinnin mittamiseen ja organisointiin josta kirjoitin kohdassa 2. Yhdistelmän osaajat voittavat!

7. Kaupan valtiaiden vastaisku

S- ja K-ryhmä ovat jo vuosia yrittäneet uskotella itselleen ettei verkkokauppa koske heitä. Stockmann on ollut hiukan nopeampi mutta tie on ollut hapuilevaa. Tänä vuonna palaset loksahtavat kohdalleen. Ryhmät ovat tehneet valintansa ja ketjujen verkkokaupan strategian mukaisesti Prisma.fi ja Citymarket.fi pääsevät kunnolla vauhtiin ja kasvavat nopeasti.

departmentstoreMutta mitä tekee Stockmann? Nykyinen verkkokauppa muistuttaa 70-luvun tavarataloa jossa soi mukava lounge-musiikki eikä ketään näy. Aika on kuitenkin loppumassa Suomessa ja siksi Stockmann päättää laventaa Hullujen Päivän brändiä verkkokauppaan entistä laajemmin.

8. Verkkokauppojen maailmanvalloitus

Olemme jo hyväksyneet sen tosiasian että kansainväliset verkkokaupat ovat vallanneet Suomen. Kuten edellä totesin, kaupan suuret toimijat heräävät vastaiskuun mutta sen vaikutus on kuitenkin rajallinen. Mutta samanaikaisesti yhä useampi suomalainen verkkokauppa katsoo maailmalle ja päättää omalta osaltaan muuttaa tilannetta. Suomalaiseen tyyliin maailmanvalloitukseen lähtevät erikoiskaupan ja B2B-kaupan yritykset. Kuluttajakaupassa verkkokaupan markkinat on jo jaettu kansainvälisten toimijoiden kesken.

9. Kuluttajamarkkinoiden kahtiajako

hksininenEräs minua viisaampi tutkija herätti huomaamaan tämän tänä vuonna voimistuvan ilmiön. Kuluttajamarkkinoilla ei ole enää tilaa keskimääräiselle keskihintaiselle keskimäärin kaikille tarkoitetuille brändeille. Muutama vuosi sitten arvostettu brändi on luisunut keskikastiin ja jos sille ei ole tehty ajoissa uudistusta, se ajautuu kaupan valtiaiden private label -käsittelyyn josta ei ole enää paluuta. Joten ensi vuonna näemme lisää premiumia ja Pirkkaa.

10. Start-up kuume jäähtyy

Suomi on elänyt keskellä kiivasta start-up -innostusta jo muutaman vuoden. Ilmiö saavutti kulminaatiopisteensä kun Slush sai oman prime time -aikansa Maikkarilta. Start-up -ilmiö on tehnyt hyvää Suomelle ja saanut jopa muutaman teollisuuspampun tajuamaan että teollinen valmistus ei ole ainoa tie Suomen onneen. Mutta rajansa kaikella eikä väki jaksa enää innostua jatkuvasta innostumisesta. Start-up -yritykset voivat – ja niiden tulisikin – keskittyä jatkossa olennaiseen eli business konseptien hiomiseen show-taitojen sijasta.

Mainokset

6 responses to “10 ilmiöitä ja tapahtumaa vuodelle 2013

  1. Täällä Hollannissa verkkokauppojen maailma tuntuu täysin erilaiselta kuin Suomessa. On outo ajatus, miten alkutekijöissään etenkin päivittäistavaran verkkokauppa on Suomessa, vielä vuonna 2012. Täällä käytännössä kaikilla kauppaketjuilla on verkkokauppa, oli kyse sitten ruokakaupasta tai kemikaliosta, ja useimmilla yksittäisilläkin liikkeillä. Jos etsii jotain tiettyä tavaraa, niin yleensä menee vain osoitteeseen http://www.tavarannimihollanniksi.nl ja yllättävän usein löytyy jokin erikoistunut verkkokauppa. Yleensä ennen kello 20 tilatut tavarat saa seuraavaksi päiväksi kotiovelle (Suomessa ei tosin taitaisi olla mahdollista ja täällä siis kaikki postit toimitetaan kotiovelle).

    Myös lähes kaikista ravintoloista voi tilata ruokaa netistä.

  2. Ehkä tämä jälkeenjääneisyys heijastelee laajemminkin Suomen myöhäistä kehitystä kohti palveluyhteiskuntaa ja asiakaslähtöisyyttä. Unohtamatta luonnollisesti sitä tosiasiaa että keskusliikkeillä ei ole ollut hävittävää toimimallla hitaasti. Kukaan muu ei ole onnistunut saamaan edes säröä erilaisilla verkkokauppakokeiluilla. Kiitos Maija kommentista!

  3. On aina iloista huomata, että muualla perheen asiat tiedetään paremmin kuin kotona. Esittämäsi analyysi M&M:n tilanteesta tuottaa juuri tuota iloa.
    M&M:n levikki on pitänyt hyvin, vaikka painettujen lehtien levikeissä on ollut laskupainetta. M&M:n lukijatyytyväisyys on sekin hyvällä tasolla.
    Lehti on tekijöidensäkin mielestä kehittynyt tasaista vauhtia hyvään suuntaan. Toimituksen motivaatio ja tavoitteet ovat korkealla. Lehden talous on kunnossa.
    Että lopettaisimme M&M:n? Emme lopeta, emme tosiaankaan. Päinvastoin. Tänä vuonna kehitämme sitä voimakkaasti. Paperilehden rinnalle tuomme Talentum Pro -kanavassa lehden sähköisen jakelun.Muutakin uutta on luvassa, mutta niistä asioista lisää hieman tuonnempana.
    Ennustuksistasi ensimmäinen meni täysin mönkään. Sen uskallan luvata.
    Mielenkiinnolla seuraamme, onko sihtisi muissa ennustuksissasi parempi. Huonompi se ei voi olla.
    Terveisin
    Reijo Ruokanen
    Päätoimittaja
    Markkinointi & Mainonta, Talouselämä

  4. Kiitos sivaltavasta kommentistasi Reijo! Olen iloinen että olen tässä asiassa väärässä:) Toivon tosiaan että onnistutte uudistumaan kun koko toimiala on keskellä isoa muutosta. Purkautui samalla turhat odotukset omista ennustajalahjoista…

  5. Toivottavasti nämä hyvät ennustukset toteutuvat viimeinkin tänä vuonna. Itse olen tainnut ennakoida osaa jo liian aikaisin. 😉

    Kiva kuulla että Mömmö uudistuu ja kehittyy vielä entisestäänkin. 🙂

  6. Tiina Kirves

    Kari kiitos hienosta listauksesta – ja vapise Mömmö, joiltain osin Kari saattaa olla oikeassa. Itse en ole löytänyt itseäni kiinnostumassa Mömmön jutuista pitkään aikaan kuin twiitin linkkinä… Tosin tämä saattaa kertoa ennemminkin muutoksesta itsessä kuin lehdessä?
    Kysyit ”kuka auttaa yrityksiä ja brändejä muuttamaan toimintaansa asiakaslähtöisemmäksi ja kasvattamaan siten liiketoimintaansa?”. No me täällä organisaatioissa koitetaan nähdä metsä puilta ja tehdä parhaamme hitaasti mutta varmasti ;o)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s