Valvojan ylivoimainen tehtävä

Sain viime viikolla viestin jossa kysyttiin mahdollisuudesta mainostaa blogissani. Kerroin että en ole rakentanut blogiini mainospaikkoja – hyöty suhteessa panoksiin on epäsuhteessa. Mainostajalle olisi kuitenkin sopinut myös vaihtoehto jossa olisin kirjoittanut sopivasta aiheesta ja sijoittanut sopivia linkkejä tekstiin. Ja jos olisin laittanut vielä kuvaelementin mukaan, olisin saanut vielä enemmän rahaa.

Mainostajat ovat kekseliäitä ja varsinkin mainostajat, jotka eivät saisi mainostaa. Tässä tapauksessa kyseessä oli rahapeliyhtiö jonka toimintaedellytykset ja markkinoinnin keinot Suomessa ovat yhä rajatummat. Lain mukaan niitä ei ole ja siksi heille olisi siis riittänyt jutussa olleet linkit pokeri- ja kasinopeleihin. En saanut kuitenkaan vastausta kun kysyin mistä yhtiöstä olisi kysymys.

Vuoden 2012 alussa voimaan tullut arpajaislaki rajoittaa rahapelitoiminnan Veikkaus Oy:lle, Fintoto Oy:lle ja Raha-automaattiyhdistykselle. Kukaan muu ei saa lain mukaan edes markkinoida pelejään Suomessa. Valvojan käsissä onkin nyt varsinainen ongelma.  Markkinoinnin ja median roolit ja rajat ovat muuttuneet voimakkaasti viime vuosina eikä muutokselle näy loppua. Valvojan on helppo tarttu kiellettyyn markkinointiin perinteisessä mediassa jossa toimijoina ovat suomalaiset yhtiöt. Mutta perinteisen markkinoinnin ja mainonnan rooli kaventuu yhä voimakkaammin ja kansainvälisten toimijoiden rooli uudenlaisessa markkinoinnissa on entistä suurempi. Ja kuten kokemukseni osoittaa, yrittäjät ovat kekseliäitä ja heillä on hyvät juristit.

Henkilökohtaisesti olen tyytyväinen siihen että laki rajaa erityisesti alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia.  Valitettavasti valvojan tehtävä on kuitenkin ylivoimainen. Saanko kuitenkin tykätä kansainvälisen peliyhtiön Facebook-sivusta, saisinko kirjoittaa ei-suomalaisella WordPress-alustalla ylläpidetyssä blogissani pokeripeleistä tai saisinko ladata puhelimeeni pelaamisen mahdollistavaa applikaatiota. Kauppalehden Option sai juuri Markkinaoikeudesta päätöksen jonka mukaan se saa edelleen kirjoittaa tuote- ja hintatietoja Sikariklubi-palstalla. Vaikka oikeuden päätöksen taustalla vaikuttaa tupakka- eikä arpajaislaki, lähtökohdat ovat hyvin samankaltaiset kuin rahapelimonopolien kohdalla.

Arpajaislain valvoja tulee kohtaamaan lähivuosia täysin uudenlaisia markkinoinnin ratkaisuja, jotka on suunnattu myös suomalaisille pelaajille. On riski että monopolit murenevat muuttuvan markkinoinnin valvonnan mahdottomuuteen.

Pitäisikö minun kuitenkin arvioida uudestaan tuota saamaani tarjousta? Ja jäänkö odottamaan lisäksi muiden monopolien ikeessä luovivien kansainvälisten toimijoiden yhteydenottoja.

(Huom! Vaimoni on suomalaisen rahapelimonopolin palveluksessa mutta mielipiteeni ovat kuitenkin minun – tässäkin asiassa.)

Mainokset

2 responses to “Valvojan ylivoimainen tehtävä

  1. Kyseessä on ilmeisesti enneminkin hakukoneoptimoinnin tekeminen. Monet rahapelifirmat ostavat linkkejä, jotta he saisivat parempia hakukonesijoituksia.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s