Yrityksen tärkein kirja

Kun uusi työntekijä saapuu töihin, uusi ura alkaa tutustumisella ja perehdytyksellä. Ensimmäisten hetkien ja päivien kuluessa työntekijä yrittää imeä itseensä kaiken olennaisen joka ei välttämättä ole sitä mitä uusi työnantaja kuvittelisi. Työnantaja toivoisi että yrityksen missio, visio ja strategia olisi jo sisäistetty mutta käytännössä työntekijä miettii miksi hän istuu siellä missä hän istuu ja mitä hänen pitäisi tehdä.

Useat yritykset ovat ymmärtäneet että yhä abstraktimman liiketoiminnan kuvaamiseksi ei riitä enää muutama sana tai strategiapaperi. Parhaat yritykset ovat ymmärtäneet että heidän ainoa voimavara on henkilöstössä ja siksi jokainen työntekijä on tärkeä ja jokainen uusi työntekijä on riski.

Esimerkiksi pelintekijä Valve ja nykyisin Amazonin omistama kenkien verkkokauppa Zappos ovat ymmärtäneet että uusien työntekijöiden palkkaus ja ”sisäänajo” on keskeisin osa-alue yrityksessä. Molemmat ovat rakentaneet omanlaisensa työntekijän käsikirjan joka kertoo konkreettisesti ja syvällisesti mikä yrityksessä on keskeisintä. Käsikirja siis kertoo yrityksen toimintafilosofiasta eikä vain säännöistä ja rajoitteista.

Valve ja Zappos ovat ymmärtäneet että heidän täytyy valjastaa kaikki työntekijänsä ymmärtämään mikä on olennaista. Kummankin menestys perustuu työntekijöiden valtuuttamiseen niin suunnittelussa kuin ongelmanratkaisussa. On kiinnostavaa että kumpikin yritys sitouttaa työntekijänsä vahvasti mukaan rekrytointiin. Zappoksella jokainen uusi potentiaalinen työntekijä tapaa useita työntekijöitä ennen rekrytointia.

Jotain Zappoksen menestyksen kulmakivista kertoo se että vielä rekrytoinnin jälkeenkin uudelle työntekijälle voidaan sanoa että ”ei kiitos” jos hänen arvomaailmansa ei vastaa yrityksen odotuksia. Työntekijälle maksetaan erikseen siitä että hän ”ei tule” töihin! Zappos siis vaalii asiakaslähtöisyyden merkitystä niin voimakkaasti ettei vääränlaisia työntekijöitä haluta yritykseen tuhoamaan menestyksen ydintä.

Kummassakin yrityksessä työntekijän käsikirjaan on käytetty merkittävä määrä työtä mutta se on ollut paras keino saada taloon tulevat työntekijät omaksumaan yrityksen keskeinen toimintafilosofia.

Yhä useampi yritys haluaa olla asiakaslähtöinen mutta siihen ei riitä johdon tahtotila. Jokaisen työntekijän tulee ymmärtää mitä se tarkoittaa käytännössä eikä vain visio- ja strategiatasolla. Työntekijän käsikirja voi siis olla tärkein kirja yritykselle joka haluaa saada kaikki työntekijät toimimaan asiakaslähtöisesti.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s