0% suomalaisista yrityksistä on markkinaorientoituneita

Aalto EE:n Change Marketing! -foorumi käsitteli tällä kertaa markkinoinnin vaikuttavuutta ja mittaamista. Keskustelun perusteella erittäin moni yritys yrittää löytää mittareita jotka tarjoaisivat ajankohtaista tietoa vuorovaikutuksesta ja pystyisivät jopa ennakoimaan tulevaa. Tällä hetkellä markkinointiin ollaan helposti tuomassa lisää mittareita mutta osataanko lopulta valita ne tärkeimmät mittarit ja keskittyä niihin?

Ensimmäisen puheenvuoron piti professori Henrikki Tikkanen joka peilasi Startmarkin tutkimustulosten kehitystä. Tulosten perusteella markkinoinnin vaikuttavuuden seuranta on jopa heikentynyt vuosien 2008-2010 välillä. Juuri nyt ollaan tekemässä uutta tutkimusta ja se varmaankin kertoo onko edellinen muutos ollut talouskriisin heijastumaa.

Tämän lisäksi Henrikki Tikkanen puhui markkinaorientaation merkityksestä. Hän kertoi että yhdenmukaisella tutkimusmallilla tehty selvitys on kertonut että 34% englantilaisista yrityksistä on markkinaorientoituneita. Vastaava tulos Suomessa oli 0%! Markkinaorientoituneisuuden aste heijastelee kyseisen markkinan kilpailutilannetta ja haastavuutta toimijoiden kannalta. Tämän perusteella Suomea voidaan pitää vielä erittäin houkuttelevana markkinana ulkomaisille toimijoille ja toisaalta suomalaisten yritysten tulisi herätä ajoissa tähän haasteeseen.

Kuten Henrikki Tikkanen totesi että ”markkinaorientoituneet yritykset tapaavat olla menestyneempiä”. Missä ovat siis nämä suomalaiset menestyjät?

Antti Vassinen puolestaan esitteli tuoretta väitöskirjaansa jossa hän mallinsi uuden menetelmän jonka avulla saataisiin esille ne markkinoinnin toimenpiteet jotka ovat tuottaneet tulosta tai ovat olleet tuloksettomia. Malli itsessään perustuu yrityksen kvantitatiivisen markkinointi- ja liiketoimintainformaation analyysiin ja vaatii aikaa ja tiedonkäsittelyvoimaa.

Oli erittäin kiinnostavaa kuulla Valion kokemuksia uudesta ”Causal Explanation of Marketing Outcomes” mallista. Yksi konkreettinen muutos Valiolla oli markkinoinnin lokikirjan käyttöönotto. Tutkimus kertoo että toimenpiteiden onnistumiseen vaikuttaa useita eri tekijöitä ja siksi on tärkeää dokumentoida millaisissa olosuhteissa (kampanjat, hintamuutokset, kilpailijoiden toimenpiteet, etc.) markkinointia on tehty. Kuten Antti Vassinen totesi, kilpailijan markkinoinnin mallia ei voi kopioida vaan jokaisen täytyy tehdä omista lähtökohdista itselle sopiva kokonaisuus.

Tällä kertaa osallistujat saivat todella tuoretta tietoa markkinoinnin mittariston kehittämiseen. Seuraava Change Marketing! -foorumi pidetään muuten 4.9. ja aiheena on markkinoinnin organisoiminen.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s