Irtolaisten summa

Olen tavannut viimeisten viikkojen aikana useita markkinointiviestinnän suunnittelijoita jotka ovat irtaantuneet perinteisistä tunnetuista ja tuntemattomista toimistoista ja aloittaneet itsellisinä suunnittelijoina. He olivat rohkaisseet mielensä kyllästyttyään jatkuvaan surkastumisen kierteeseen ja yhä monimutkaistuvaan sisäiseen toimintaan. Perinteisesti toimialalle on syntynyt joukko ”freelancereita” taantuman aikana mutta uskon että tässä on kysymys jostain muusta.

Asiakasyritykset ovat edelleen sekaisin muuttuvan markkinointiviestinnän suhteen. He yrittävät ymmärtää mitä kukin heille yrittää tarjota ja mitä he itse asiassa tarvitsisivat. Tällä hetkellä ratkaisu voi olla se tuttu luova suunnittelija joka tarjoaa suoraviivaisen jopa strategisen ratkaisun nopeasti ja kustannustehokkaasti. Markkinointia tehdään monessa yrityksessä vielä säästöliekillä ja tällainen suoraviivainen ratkaisu toimii monen markkinoinnin päättäjän mielestä hyvin.

Mutta onko tästä enää paluuta vanhaan aikaan? Palaavatko nämä suunnittelijat töihin vanhoihin tuttuihin taloihin? Jos katsotaan toimistolistaa, niitä vanhoja tuttuja taloja on entistä vähemmän jäljellä. Ja jos nämä irtolaiset päätyvät johonkin kuukausipalkalle, he menevät yhä todennäköisemmin digitoimistoihin ja peliyrityksiin.

Kiinnostavaa on kuitenkin se mitä näistä irtolaisista voi yhdessä syntyä. He ovat oppineet uuden suoraviivaisen tavan tehdä työtä, he ovat oppineet keskustelemaan asiakkaiden kanssa ilman turhia roolileikkejä. Ja asiakkaat ovat oppineet toimimaan heidän kanssaan. Eikö tässä ajassa tarvita yhä enemmän sisällöntuottajia jotka voivat tehdä asiakkaille sisältöjä niin perinteiseen kuin sosiaaliseen mediaan. Ja kaiken lisäksi yhä enemmän TV- ja radiomainoksista valmistuu näiden irtolaisten toimesta.

Irtolaisten uudesta tavasta tehdä markkinointia voi syntyä täysin uudenlaisia tapoja rakentaa työyhteisöjä ja toimistoja. Toimistomurroksen voittajia voivat olla hiljaiset työteliäät irtolaiset.

Advertisements

5 responses to “Irtolaisten summa

  1. Irtolaiset tai nomadit…miten vaan…Haaste on siinä miten orkesteroida porukka suureen hankkeeseen. Suuret toimistot napsivat suuret keikat. Nomadeille jää Indie-tuotannot. Ja siitä päästäänkin tähän: Miten rakentaa Hollywood-luokan viestintäprojekteja freelancer-jengillä. Laittakaa meiliä pekka.kahkonen@ramse.fi niin pohditaan tätä Karin kanssa.

  2. Siitä se muutos syntyykin – tarpeesta taklata myös ne suuret keikat. Vahvan osaamisensa kautta nämä irtolaiset pääsevät kiinni näihin suuriin mahdollisuuksiin ja voivat rakentaa uudenlaisen, perinteisistä rakenteista vapaan, toimintamallin jotta saavat lopulta pysyvän viitekehyksen.

  3. Vapaasti lainaten tämän aamun ajatusta: ”kun ajatus venyttää mieltä, on vaikea palata entiseen muottiin”.

    Pian ihan pihalla – omalla pihalla. Avaraa ja kaunista. Asiakkaat keskustelevat mielellään tarpeistaan vapaassa mielentilassa. Olen luottanut verkostoon, joka on ammattitaitoinen, joustava, ideoiva – valmiina luomassa myös isojen projektien ympärille tiivistä ja vastuuntuntoista toimintaa. Yrittäjähenkisyys kukoistaa.

  4. Ihan sinällään hyvää pohdintaa, mutta pihvi on läpikypsä ainakin minun digi-duunarikiikareitteni läpi tarkasteltuna. Kyseessä on syklisen ilmiön vaihe, jossa isommat toimijat dispergoituvat pienemmiksi – jos vähän muistellaan kuluttajamarkkinointialan muutoksia digi-painotuksella reippaan 10 vuoden aikajänteellä, niin kuvio lienee aika ilmeinen. 90-luvun puolenvälin jälkeen alkoi konsolidoituminen, joka pysähtyi dotcom-kuplan puhkeamiseen ja isommat toimijat hajosivat pienempiin palasiin. Muutaman vuoden kuluttua konsolidoituminen alkoi taas pysähtyäkseen jälleen kuplan puhkeamiseen, tällä kertaa Jenkkilän asuntolainakupla menetti kuuman ilmansa. Dispergoituminen tosin taittui hyvin nopeasti jälleen konsolidoitumiseen, joskin tässä makrotalouden tilanteessa on vaikea nähdä kokonaistrendiä osaavien ihmisten varmistaessa työllisyytensä hyppäämällä yrittäjiksi ja luovat näin kohinaa kentälle.

    Näkisin, että taantumassa kenttä sirpaloituu asiakkaiden tarpeiden pysyessä mutta maksuhalukkuuden vähetessä, kun taas noususuhdanteessa etsitään taloudellista tehokkuutta ja tuotantolihasta suuremmista kokonaisuuksista.

  5. Tosiaan, kaikki lähtee asiakkaiden luottamuksesta osaajiin – ovat he sitten toimistojen palkkalistoilla tai itsenäisiä.

    Yksi merkittävä ero aiempiin syklien pohjiin on se että tällä hetkellä verkostoitunut toiminta on mahdollista aivan uudella tasolla. Työkalut ja yhteydenpitovälineet ovat tehneet maantieteestä lähes merkityksettömän.

    Ydin onkin juuri se, mistä se tehokkuus sitten tarvittaessa löytyy ja mitä osaamisia siinä tarvitaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s