Aatteeton ja visioton aika

Vapun päivän perinteisiini kuuluu En valinnut asiaa -kokoelman kuunteleminen. Kokoelma sisältää tuttuja taistolaislauluja joiden kuunteleminen saa aikaiseksi niin hymyilyä kuin ihmettelyä. Lauluista heijastuu niin tekijöiden kuin esittäjien vakavuus. He uskovat siihen mitä ovat tekemässä ja tästä ajasta on vaikea löytää aatteita joihin kukaan uskoisi yhtä vahvasti. Reaalipolitiikka ohjaa meitä ja aatteet on laitettu syrjään.

Mielestäni samanlainen aatteeton tai enemmänkin visioton suuntaus on havaittavissa suomalaisessa yrityselämässä. Yrityksiä ohjataan kulurakenteita viilaamalla tai organisaatiorakenteita uudistamalla mutta harvassa ovat ne yritysjohtajat ja omistajat jotka ovat pystyneet ohjaamaan laivansa täysin uusille vesille. Suomalaiset osaavat kyllä teknisen innovoinnin ja hyvinä esimerkkeinä toimivat niin Nokia, Vacon kuin Basware. Mutta missä ovat ne suomalaiset yritykset jotka ovat rakentaneet kansainvälisen menestyksensä esimerkiksi ylivertaiseen palvelukonseptiin? Suomalaiset ovat kokeilleet palveluyritysten kansainvälistymistä mutta menestystä tuntuu syntyvän vain vanhan Neuvostoliiton alueella.

Zappos on kenkien verkkokauppa joka saavutti noin 100 miljoonan dollarin liikevaihdon keskittymällä verkkokaupan potentiaaliiin. Seuraava kasvuloikka vaati kuitenkin päätöksen tehdä asiakkaista onnellisia. Käytännössä se tarkoitti sitä että asiakkaille annettiin toimitus- ja palautustakuu. Sen lisäksi Zappos päätti että se tarvitsee parhaat työntekijät jotka pystyvät tekemään asiakkaista onnellisia. Yrityksen liikevaihto kasvoi lähes miljardiin dollariin ennen kuin Amazon osti sen. Toinen, suomalainen esimerkki on Mifuko joka suunnittelee skandinaavisen tyylin mukaisia koruja, laukkuja ja esineitä. Mutta kaikki tuotteet valmistetaan kenialaisissa työpajoissa joissa työskentelee esimerkiksi liikuntarajoitteisia, HIV-positiivisia ja kehitysvammaisia. Mifukon liiketoiminta on toki vielä pientä mutta on varmaa että näin vahvalle pohjalle rakennettu yritys tulee menestymään.

Asiakaslähtöisyys ja vastuullisuus ovat esimerkkejä visiotasoisista tekijöistä jotka antavat vahvat pohjan yrityksen toiminnalle. Ne kantavat pidemmälle kuin seuraavaan kvartaaliin tai tuoteideaan. Suomi tarvitsee tällä hetkellä entistä enemmän yrityksiä jotka nojaavat toimintansa muuhunkin kuin edellisen vuoden tilinpäätökseen tai teknologiaan.

Mainokset

2 responses to “Aatteeton ja visioton aika

  1. Timo Ruohomäki

    Palvelukonseptin ylivertaisuus voidaan toki mitata monella eri asteikolla, mutta jälkimarkkinoinnin kaupallistaminen on kyllä hyvässä vauhdissa monessakin yrityksessä. Voisi jopa sanoa, että yrityksessä joka tänään menestyy tämä on jollakin tavalla otettu huomioon. Esimerkkinä vaikkapa Kone, jonka katteista iso osa tulee huolenpitopalveluista. Ne yritykset joissa asiakkuus on kertakäyttötavaraa taistelevat olemassaolostaan.

    Nokiankin asiakaskohtainen myynti tyssää siihen hetkeen kun kännykkä vaihtaa omistajaa ku Ovi -konseptin kaupallistaminen floppasi. Siellä oli ehkä oikea visio siitä mitä pitäisi tehdä, mutta visiota ei osattu jalostaa (eikä toteuttaa) toimiviksi palveluiksi. Tai ehkä ongelma oli siinä, että johtoporras oli sitä mieltä että tämmöinenkin juttu meillä pitää olla mutta ei sitten kuitenkaan halunnut satsata siihen kunnolla.

    Mifukosta tuli mieleen kotimainen kolmannen sektorin ”itsestäänselvyys” joka on yli 50 vuotta puurtanut trendien ulottumattomissa: Sokeva. Se taitaisi kaivata hiukan viestinnällistä satsausta jotta kuluttajatkin tietäisivät mistä sen tuotteissa on kyse.

    • Timo, kiitos hyvästä kommentista. Suomalaiset ovat tosiaan osanneet laajentaa teollisesta ytimestä kohti palvelua mutta se ydin on kuitenkin edelleen sama.

      Sokeva oli muuten erinomainen huomio! Totta, sen lähtökohta on jäänyt hiukan unohduksiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s