Top-100 brändit verkossa

Verkko muuttaa kuluttajien ostopäätösprosessia ja myös ostokäyttäytymistä. Mutta miten se muuttaa brändejä ja niiden asemaa? Ja mitkä toimialat hyötyvät ja mitkä kärsivät mediankulutuksen ja kaupan digitalisoitumisesta?

Teimme suoraviivaisen tutkimuksen siitä miten Taloustutkimuksen Top-100 brändiä selviytyvät verkossa. Aseina meillä oli muutamat laadulliset ilmaisut (paras, huonoin, tykkään, en tykkää, jne.) ja lisäksi osumien määrä. Emme yritä väittää että tutkimusmentelmä olisi täydellinen mutta se kuitenkin heijastelee meidän verkkokäyttäytymistä ja osoittaa brändit joiden ympärillä on eniten positiivista ”pöhinää”.

Tässä siis Top-100 brändit verkossa. Rinnalla vertailu viime vuoden puolella tehtyyn Taloustutkimuksen Top-100 brändiä -tutkimuksen järjestykseen.

Kiinnostavia näkökulmia tuloksista löytyy useita. Ensinnäkin suomalaisuuden kulmakivet – Joutsenlippu, Joutsenmerkki ja Avainlippu – katoavat jonnekin kauas kärjestä. Ymmärrän hyvin että ne ovat tunnettuja ja tärkeitä meille suomalaisille mutta niillä ei ole ”digitaalista identiteettiä”. Ne ovat merkkejä fyysisissä tuotteissa tai mainoksissa ja kuten tiedämme, verkossa vaihdamme ostopaikan ja tuotteen muutamassa sekunnissa.

Google ei ole vain listan toisena vaan samalla siitä on tulossa spontaanin tunnettuuden haastaja. Sen sijaan että ”muistelisimme” brändejä, haemme tuotteita tai palveluja jotka ratkaisevat tarpeemme. Ja huomaamatta spontaanisti muistiin tullut brändi jää toiseksi koska löysimme uuden kiinnostavan vaihtoehdon – jota kaiken lisäksi vielä kehuttiin keskusteluissa.

We are learning that more and more people are spending time online to interact with the brands, even if they buy offline” toteaa Alex Tosolini, vice president, Procter & Gamble. Suomessa vähittäiskaupan asema on erittäin vahva ja brändit panostavat valtavasti voimavaroja saadakseen näkyvyyttä myymälöissä. Jälki kuluttajan muistiin jätetään yhä varmemmin verkossa ja onneksi suomalaiset bränditalot ovat rekrytoineet viime aikoina riveihinsä uudenlaisen markkinoinnin osaajia!

Mainokset

2 responses to “Top-100 brändit verkossa

  1. YLE on ainoa mainittu media. Ilmeisesti muut mediabrändit eivät olleet ollenkaan mukana tutkimuksessa?

    Vähän erikoinen ratkaisu.

    Kiitos kuitenkin tutkimuksesta, tämä antoi taas vähän pohdittavaa.

  2. Moi Petteri,

    tutkimuksen lähtökohtana oli Taloustutkimuksen top-100 brändiä ja siellä ei ole tosiaan muita medioita – yllättävää kyllä. Enemmänkin tämä kertoo mielestäni perinteisen tunnettuus-käsitteen haasteesta verkkoympäristöstä joka ei kerro medioiden todellista roolia. Kiitos kommentista!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s