Jalkakäytäviltä digitaalisille valtateille

Procter and Gamble selvitti muutamia vuosia sitten millaisen määrän TV-kanavia he ovat tarvinneet eri aikoina tavoittaakseen 80% USA:n naisista 30 sekunnin TV-spotilla. Tulokset olivat kiinnostavia:

1960: 3 TV-kanavaa
2005: 100 TV-kanavaa!

On varmasti ollut hienoa tehdä markkinointia 60-luvulla, jolloin pääoman riitti varmistamaan onnistuneen lopputuloksen. Ajatus siitä että puolet markkinoinnista menee hukkaan on tuskin syntynyt vielä silloin koska tuollaisella kaavalla oli vaikea epäonnistua.

Samalla on tietysti kiinnostavaa projisoida kehitystä nykyaikaan sekä USA:ssa että Suomessa. Sen lisäksi että TV-kanavien määrä kasvaa edelleen, myös muu mediakenttä on muuttunut. Digitalisoituminen ja sen seuraukset muuttavat jatkuvasti markkinoijan todellisuutta.

Muutoksen keskellä on syytä kysyä, toimiiko enää edes jäljelle jäänyt puolikas mediamarkkinoinnista? Keskustelin aiheesta TV:n ja myymäläpromootion maailmassa elävän bränditalon kanssa ja he ovat jo huomanneet ettei televisioon laitettavat lisäpanokset tuota tulosta samalla tavalla kuin aiemmin. Markkinoija ei löydä enää turvasatamaa panoksilleen vaan jokaisen täytyy etsiä yksilöllinen tiensä.

Samalla hienolla 60-luvulla ihastuttiin median voimaan ja unohdettiin että nykyiset asiakkaat ovat yrityksen ja brändin keskeinen voimavara. Sen sijaan että oltaisiin panostettu nykyisistä asiakkaista kasvavaan voimaan ja liiketoimintaan, keskityttiin kampanjointiin, median ostamiseen ja uusien asiakkaiden hankintaan.

Uskon että nyt olisi syytä palata juurilleen 40-vuoden harhailun jälkeen. Markkinoinnin panokset löytävät parhaan hyödyn tyytyväisistä asiakkaista jotka, kuten jo tiedämme, kertovat kokemuksena eteenpäin. Tosin ei enää vain jalkakäytävillä vaan digitaalisilla valtateillä.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s