Markkinointiosaamisesta vientituote?

Keskustelu tarpeesta rakentaa Suomeen markkinoinnin kehittämiskeskus nostaa päätään säännöllisin välein. Tuntuu siltä että se ratkaisisi mahdollisen suomalaisen markkinointiosaamisen vajeen ja veisi suomalaiset yritykset menestykseen.

Entä jos emme katsoisi markkinointiviestintää vain muuta vientiä tukevana toimintona vaan rakentaisimme itse markkinointiviestinnästä vientituotteen?

Emme voita kansainvälisiä markkinointiviestinnän ketjuja, jotka on rakennettu kansallisten brändien ja kulttuurien viennin tueksi. Kuten moni meistä on nähnyt, ketjujen kautta ei viedä suomalaisia brändejä maailmalle tai edes suomalaista markkinointiosaamista. Emmekä menesty markkinoinnissa seurailemalla ruotsalaisten tietä. Olemme vielä toinen jalka metsässä eikä meillä ole vastaavia pääomia käytettävissä.

Mistä elementeistä voisi rakentua suomalainen ainutlaatuinen markkinointiosaaminen? Tässä muutama ehdotus:

Hitaus

Tämä hetki on suomalaisten puolella. ”This is not a country, this is a country club” kuvaa Suomea ja sitä miten ainoa tapa menestyä on rakentaa brändiä hitaasti hoitamalla ”kotiläksyt”. Markkinointiviestintä on menossa juuri tähän suuntaan. 30 sekunnin spotti on yhä harvemmin ratkaisu. Suomalaisen luonne istuu aikaan, jossa markkinointi perustuu lupausten lunastamiseen ja sitä seuraavaan suositteluun. Eikä nopeasti miljoonilla tehtyyn brändin rakennukseen. Suomalainen tie vie paljon enemmän aikaa mutta se voi kestää paremmin. Kysymys ei ole siis toiminnallisesta hitaudesta vaan vahvan perustan rakentamisesta, ja se ei tapahdu hetkessä.

Mobiiliosaaminen

Nokian perimä ja mobiilipelien tekeminen on luonut Suomeen erikoisosaamista, jolle suomalainen markkinointiviestintä voisi rakentua. Tämä uusi osaaminen ei edusta perinteistä markkinointiviestintää vaan kykyä rakentaa palveluja, jotka edistävät brändiä paremmin kuin yksikään perinteinen markkinointikampanja. Osa mobiiliosaamista on myös pelien rakentaminen ja sehän voisi olla yksi potentiaalinen tapa perinteisille yrityksille rakentaa omaa mainettaan.

Markkinointiviestinnän käsitteen unohtaminen

Meidän mahdollisuus on juuri se että unohdamme perinteisen käsityksen markkinointiviestinnästä. Nykyinen markkinointiviestinnän malli perustuu kuluttajabrändien logiikkaan ja kuluttajien kasvattamiseen vahvan mediavetoisen kampanjoinnin avulla. Suomalaisilla ei (edes Nokialla) ole koskaan ollut varaa käyttää kansainvälisessä mitassa merkittäviä panoksia perinteiseen brändin rakentamiseen. Ei sitä kannata enää aloittaa. Keskitytään asiakaskokemuksen merkityksen ja sisällön ymmärtämiseen ja luodaan tältä pohjalta täysin uudenlainen tapa rakentaa menestyvää markkinointiviestintää.

Maantiede

Kun puhutaan markkinointiviestinnästä, katseemme kääntyy länteen ja etelään. Mutta miksi emme kääntäisi katsetta itänaapuriin ja siellä piilevään potentiaaliin. Suomalaiset ymmärtävät harvinaisen hyvin venäläistä kansanluonnetta joten miksi emme voisi kehittää Venäjän vaatimaa markkinointiosaamista systemattisesti ja tarjota sitä Venäjälle hamuaville yrityksille. Suomalaiset osaajat ja yritykset ovat monelle länsimaiselle yhtiölle tärkeässä roolissa niiden jalkautuessa Venäjälle. Mutta harvemmin he etsivät suomalaista markkinointiosaajaa.

Integrointi

Myönnän etten usko perinteisiin integroituihin markkinointiviestintää tekeviin toimistoihin. Heihin, jotka tarjoavat kaikkea mainonnasta viestintään ja tapahtumamarkkinointiin. Intohimo ja osaaminen ohjaavat kuitenkin enemmän tiimiä kuin asiakkaan tarpeet. Mutta Suomi, jossa erikoistumisen mahdollisuudet ovat rajalliset, tarjoaa hyvän paikan rakentaa integroitu tapa erilaista markkinointiviestintää. Mutta sen keskiössä ei enää ole välttämättä AD-copy työpari vaan tiimi, joka koostuu sopivasta sekoituksesta edellä mainituista osaamisista.

Etkö löytänyt sosiaalista mediaa mistään? Yleisellä tasolla meillä ei ole mitään ylivoimasta tarjottavaa mutta uskon että mobiiliosaamiseen voi liittyä teknologisia innovaatioita, joista voi syntyä uudenlaisen markkinointiviestinnän mahdollistajia. Samalla on myös huomattava että luokittelu perinteisen mallin mukaisesti ei ole aina mahdollista. Esimerkiksi Tässä.fi palvelussa yhdistyvät media ja markkinointiviestintä. Ja Wantlet.com rakentuu Facebookin päälle.

Toivon että täydennätte ja kommentoitte tätä uuden suomalaisen vientituotteen aihiota.

Mainokset

5 responses to “Markkinointiosaamisesta vientituote?

  1. Heli Blomberg

    Moi Kari!
    Miksi ei voisi ottaa mallia läntisestä naapurista? Minusta täällä on opittu juuri tuo palvelujen rakentaminen ja niiden kautta markkinointi. Seitsemän vuotta täältä käsin asioita katsoneena tuntuu siltä, että Suomessa on huippuosaamista monessa lajissa, mutta sitten kun tuote pitäisi muuttaa palveluksi ja markkinoida se kuluttajille, alkaa homma tökkimään. Hyvä esimerkki voisi olla SJ:n ja VR:n vertailu. Vaikka SJ:n talvinen mainoskampanja herätti paljon keskustelua aiheesta ”onko kaikki julkisuus hyvästä”, on yhtiö silti osannut pakata palvelujaan ja tehdä ne helposti ostettavaksi. Luottamus ei ole mennyt vaan junamatkailu on miellyttävä kokemus kaikella tapaa.

    Itä. Erinomainen mahdollisuus Suomelle ja suomalaiselle osaamiselle. Moni ruotsalainen yritys etabloituu Suomeen itä mielessään. Venäjällä ja muissa Itä-Euroopan maissa on varmasti Suomelle mahdollisuutta. Täälläkin siitä puhutaan, että Suomen kautta itään.

    Kaikkein tärkeintä kuitenkin on rohkeus ja hyvä itseluottamus meni sitten itään tai länteen ja millä tuotteilla tahansa. Minulle on ollut ilo huomata, miten lämpimästi ruotsalaiset puhuvat suomalaisista ja miten suomalaisten työtä ja osaamista ja suomen kieltä arvostetaan.
    Pahoittelen, että meni ruotsi-kirjoitteluksi, mutta se nyt tuntui olevan kommentoimisen arvoinen asia. Onnea matkaan!

  2. Heli, hyvä että nostit Ruotsin pöydälle:) Olen samaa mieltä että siellä on tehty ja tehdään erinomaista työtä markkinoinnin parissa. Meidän pitää oppia siitä, totta kai, mutta seurailemalla emme löydä omaa tietä menestykseen. Eli meidän pitäisi rakentaa ihan oma ”omituinen” tie eikä yrittää kopioida muualta.

    Suomi on edelleen mielentilaltaan saari, joka katsoo etelään ja länteen. Syyllistyn siihen itsekin. Emme muista asemaamme merkittävän kasvumarkkinan naapurina. Ja juuri valmistuneen uuden junayhteyden ansiosta Pietariin pääsee kolmessa tunnissa!

    Kiitos Heli kommentista:)

  3. Paluuviite: Suomalaiset markkinoinnin toivot | kari korkiakoski @ blogi

  4. Hyviä ideoita listallasi. Ollaan jo pidemmän aikaa mietitty oman Venäjä-osaamisen tarjoamista muualle Eurooppaan. Ei olla tätä vielä aktiivisesti tehty, mutta tämä kirjoitus rohkaisi etenemään asian kanssa!

  5. Mikko, uskon että emme itse tunnista tätä tiettyä ”omituisuutta” kansanluonteessamme:) Kysyntää sille varmasti riittää!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s