Missä he luuraavat?

David Armano on esittänyt jo lähes pari vuotta sitten ajatuksen siitä että organisaatioiden pitäisi muuttua sateenvarjoista salaattikulhoiksi. Sama haaste koskee mielestäni myös brändejä. Eli brändi ei voi enää olla monoliittinen sateenvarjo, jota varjellaan kaikelta mahdolliselta vaan brändien tulisi olla monipuolisia ja niillä voisi olla erilaisia ilmentymiä. Tällä hetkellä brändien täytyy olla yhä enemmän luotettavia ja läpinäkyviä ja siihen perinteinen brändiajattelu ei välttämättä sovi.

Harva tuntee Scott Monthy -nimisen henkilön. Hän on aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä, johtuen siitä että hän on Fordin ”Head of Social Media”. Hänen täytyy tietysti elää kuten hän puhuu. Vastaavia ansioituneita vaikuttajia löytyy myös Suomesta ja esimerkiksi Nokian Jussi-Pekka Erkkola on laittanut itsensä hienosti likoon. Molemmissa tapauksissa henkilöt ovat tuoneet edustamaansa brändiin aivan uuden ulottuvuuden. Heistä on tullut yksi osa brändistä ja heidän vaikutus työnantajiensa brändiin on ainakin minun silmissä erittäin tärkeä.

Mutta milloin tämä muutos jalkautuu yritysten markkinointi- ja brändijohtoon? Tällä hetkellä yrityksissä mietitään kuumeisesti sosiaalisen median aiheuttamia haasteita, mutta missä ovat ne suomalaiset markkinointijohtajat jotka ovat pistäneet itsensä likoon? Katsoin läpi Suomen arvostetuimmat brändit 2010 -listaa eikä minulle tule mieleen top-20 brändien joukosta yhtäkään markkinointi- tai brändijohtajaa, joka olisi henkilökohtaisesti (!) tekemässä ja kokeilemassa uusia vuoropuhelun ja sosiaalisen median keinoja. Tiedän että moni näistä henkilöistä haastaa organisaatiotaan kohti muutosta mutta millainen muutos on henkilökohtaisella tasolla? Uskon että Facebook ja LinkedIn ovat tulleet kaikille tutuiksi mutta olisi hienoa nähdä ja kuulla näiden ammattilaisten jakavan osaamistaan ja kokemustaan myös blogeissa, Twitterissä sekä muissa heille luontaisissa yhteisöissä.

Tosin arvaan jo vastaukset; aikaa ei ole, tämä on vielä niin pientä, meillä ei ole ohjeita,..Toivottavasti kuitenkin markkinointi- ja brändijohdon joukosta löytyy poikkeuksia. Osoittakaa oletukseni vääräksi ja kertokaa jos tiedätte tällaisen brändi- ja markkinointijohtajan olemassa olosta.

Advertisements

One response to “Missä he luuraavat?

  1. Täytyy kommentoida omaa kirjoitusta. Löysin Hartwallin markkinointi- ja viestintäjohtaja Tuomas Kahrin erittäin hyvän Taloussanomien alla olevan blogin. Hänen näkökulmansa on brändijohtaminen. Blogi löytyy täältä http://blogit.taloussanomat.fi/brandijohtaminen/.

    Kari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s