Mitkä ovat yrityksesi avainkokemukset?

Saksalaisen sosiologin Karl Mannheimin mukaan yhteisesti jaettu avainkokemus tekee sukupolven. Avainkokemukset ovat sellaisia tapahtumia, mullistuksia ja pohjavirtoja, jotka yhteiskunnassa ovat meneillään ikäluokan täyttäessä noin 17 vuotta. Avainkokemukset luovat arvoja ja muuttavat merkityksiä, joilla ihmiset jäsentävät todellisuutta ja luovat arvoja. Niiden varaan rakennetaan sukupolvikokemusta, niiden avulla tulkitaan mennyttä ja ylläpidetään kollektiivista muistia. Tällaisia avainkokemuksia voivat olla esimerkiksi toinen maailmansota, maaltamuutto, Vanhan valtaus, Vietnamin sota tai 1990-luvun lama. Edeltävä kuvaus avainkokemuksesta löytyy Ylioppilaslehden sivuilta.

Avainkokemuksen merkitystä voisi käsitellä myös yritysten näkökulmasta. Yrityksiin se heijastuu ainakin välillisesti henkilöiden kautta joiden henkilökohtainen avainkokemus heijastuu päätöksiin ja valintoihin. Mutta mikä on yrityksen avainkokemus?

Yrityksen avainkokemusta ei voi kai linkittää yhtä suoraviivaisesti tiettyyn ikään. Yrityksen avainkokemus kohdistuu hetkeen jolloin tulevaisuuden elementit ovat juuri muotoutuneet. Hetkeen, jolloin yritys ei vielä tiedä menestystään tai epäonnistumistaan. Se hetki tarkoittaa yrityksen strategisia valintoja ympäristön antamissa raameissa. Ja juuri näihin valintoihin yritys jää helposti myös kiinni liian pitkäksi aikaa.

Metsäteollisuudelle avainkokemus rakentui yli 100-vuotta sitten edullisesta raaka-aineesta ja energiasta. Neuvostoliiton aikana tekstiiliteollisuuden avainkokemus rakentui bilateriaalikaupalle. Molemmat toimialat ovat käyneet läpi raskaan muutosvaiheen jossa ne ovat yrittäneet löytää uuden tien menestykseen.

Tällä hetkellä Suomessa syntyy yhä kasvava joukko yrityksiä, joiden avainkokemus pohjautuu yhteisöihin, ilmaispalveluihin ja uudenlaisiin päätelaitteisiin. Avainkokemukset ovat nopeasti täysin muuttuneet raaka-aine ja tuotantokeskeisistä tekijöistä innovaatio- ja tietopohjaisiksi. Toivottavasti Suomesta löytyy tällä hetkellä elementit, joiden ansiosta perustettavien yritysten avainkokemus kantaa menestykseen niin kotimaisilla kuin kansainvälisillä turuilla ja toreilla.

Yrityksillä on kuitenkin selkeä etu suhteessa meihin Mannheimin tutkimuskohteisiin. Yrityksillä on mahdollisuus päivittää avainkokemuksiaan. Tämä tapahtuu yleensä kriisin kautta jolloin huomataan tarve tehdä merkittäviä strategisia uudelleenvalintoja. Näin kävi Nokialle 90-luvun alussa. Sen menestys pohjautui uuden johdon rohkeuteen jättää taakseen pakon edessä vanhat avainkokemukset ja valita se potentiaalisin ja ehkä riskialttein tie. Avainkokemuksista tulee aikanamme yhä nopeammin jälkeenjääneitä. Ja siksi yhdeksi avainkokemukseksi tarvittaisiin rohkeus epäonnistua ja muuttua.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s