Miksi Futurelab Suomeen?

Viime viikon Markkinointi & Mainonnan uutisen jälkeen sain kysymyksiä, miksi Suomeen piti nyt sitten avata Futurelabin toimisto. Eikö täällä ole jo toimistoja jo ihan riittävästi?

Taustalla on luonnollisesti monia tekijöitä, jotka kohtasivat nyt toisensa Futurelabin muodossa. Ensinnäkin huomasin nopeasti Franticissa että asiakkailla oli suuri haaste löytää kumppania, jonka kanssa he voisivat kokonaisvaltaisesti keskustella strategisista ratkaisuista. Digitaaliset ratkaisut olivat usein kuitenkin osa isompaa liiketoiminnallista tai markkinoinnillista haastetta joka vaati ratkaisua. Menossa olevat muutokset eivät ratkea yksittäisillä toimenpiteillä. Asiakkaat ymmärtävät että mainostoimiston ratkaisu on aina mainonta, digitoimiston ratkaisu on internet ja viestintätoimiston mediatoimenpiteet. Ja tällä hetkellä mielestäni asiakkaiden tarpeet ja ”tehdastoimistojen” tarjonta eivät kohtaa.

Frantic teki Futurelabin kanssa yhteistyötä ja tutustuin sinä aikana Futurelabin henkilöihin ja työkaluihin. Joten en hypännyt tuntemattomille vesille.

Futurelab on asiakkaantuntija

Kuluttajien valppaus ja verkon tuomat mahdollisuudet pakottavat yritykset toimimaan yhä läpinäkyvämmin. Brändiä ei voi rakentaa enää kuvitelmille vaan sen täytyy vastata yrityksen todellisuutta. Samanaikaisesti asiakkaiden ostokäyttäytyminen ja päätöksentekoprosessit ovat muuttuneet joissain tuoteryhmissä todella nopeasti.

Yrityksen ja brändin tulee huolehtia ensisijaisesti asiakkaistaan. Tyytyväiset asiakkaat tuovat uusia asiakkaita. Markkinoinnillakin on roolinsa, mutta se ei saa keskittyä vain uusien asiakkaiden hankintaan vaan ensisijaisesti nykyisten lojaalisuuden ja suositteluhalukkuuden varmistamiseen. Futurelab käyttää työssään Net Promoter -mallia, joka tarjoaa yrityksen johdolle hyvän keinon nähdä yhden tunnusluvun kautta yrityksen tilanteen suhteessa toimialan muihin yrityksiin. Futurelab korostaa siis nykyisten asiakkaiden hyvän hoidon merkitystä!

Futurelab on muutoksen vauhdittaja

Futurelabissa on tällä hetkellä noin 30 seniorikonsulttia kaikilla mantereilla. Tämän lisäksi meillä on oma tutkimustiimi joka kerää ajankohtaista tietoa ympäri maailmaa. Lisäksi mukana on AddictLab -yhteisö, josta löydämme tarvittaessa suunnittelijat tuomaan näkökulmia kiinnostavasta toimialasta ja maantieteellisestä alueesta. Tämä kokonaisuus pystyy tuomaan yrityksille nopeasti ja joustavasti innovaatioita ja keinoja nykyisten liiketoiminnallisten, asiakkuuksiin ja markkinointiin liittyviin haasteisiin.

Futurelab on Suomessa

Muutoksen vauhdittaminen ja asiakkaantuntijan rooli tarkoittaa myös sitä että meillä on Suomessa paikallinen tiimi. Emme ole täällä myymässä vieraita kieliä puhuvia konsultteja. Ellei sitten heillä ole selkeää lisäarvoa asiakkaan kannalta!

Uskon että edellä kuvattu kokonaisuus tarjoaa uudenlaisen näkökulman ja työkalupaletin suomalaisten yritysten ja brändien käyttöön. Siksi tuon Futurelabin Suomeen.

Anteeksi

Blogini ei ole tehty myyntikanavaksi. Tällä kertaa kysymyksiin vastaaminen tapahtui kuitenkin helpoimmin tätä kautta.

Advertisements

One response to “Miksi Futurelab Suomeen?

  1. Kari,
    toteutan omien konsultointihommieni lisäksi yhteistyössä Ratekoulutuksen
    kanssa kursseja, jotka liittyvät markkinointiin. Tässä esimerkki kurssista, joka on tämän viikon torstaina Finlandia-talolla: . Osallistujia tulee 65 kpl.

    Nyt olen kasaamassa uutta kurssia tammikuulle. Alustava päivämäärä on to 27.1. Aihe tulee liippaamaan tulevaisuutta yhteiskunnan, markkinan/asiakkaiden, markkinoinnin ja median kehittymisen näkökulmista.

    Olisiko sinulla Futurelabin edustajana kiinnostusta tulla luennoitsijaksi? Mikä voisi olla sinun 60 min. esityksesi aihe ja sisältö?
    Onko sinulla ehdottaa hyviä ja vetovoimaisia suomalaisia asiantuntijoita puhumaan tulevaisuuteen liittyvistä aiheita ja löytyykö Futurelabin kansainvälisestä organisaatiosta esiintyjää, jota voisimme käyttää tilaisuuden vetonaulana? Mikä muuten on Futurelabin Suomen toimintojen tilanne ja aikataulu?

    Tämä on tällainen alustava tiedustelu. Markkinointi alkaa sähköpostikampanjana kyllä jo parin viikon kuluessa, joten tarkoitus on panna kurssi pakettiin ripeästi. Kurssi on maksullinen osallistujille. Luennoitsijoille olemme maksaneet ”symbolisen” 300 eur palkkion.
    Vastaustasi odotellen. Kuittaa vaikka ensin e-mailitse niin jutellaan sitten lisää…

    Terv. Ilkka

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s