Syntyessään myöhässä

Sanomalehtien liiton jäsenistö on herännyt uuteen taistoon nuorten sieluista. Tuoreessa Eka-lehti kampanjassaan se tarjoaa kotoa muuttaville nuorille mahdollisuuden saada joko kotipaikkakunnan tai muuttokunnan lehti ilmaiseksi kahden kuukauden ajaksi.

Tavoitteena on tietysti saada näistä nuorista tulevaisuuden sanomalehtien suurkuluttajia ja antamaan sanomalehdelle paikka aamiaispöydässä, jossa he ovat sen nähneet jo kotonaan. Kuten Sanomalehtien liiton tiedotteessa todetaan, sanomalehtiä lukevat nuoret ovat yhteiskunnallisesti valveutuneempia ja äänestävät vaaleissa aktiivisemmin.

Mutta voidaanko 16-24 vuotiaiden nuorten mediakulutustottumuksiin vaikuttaa enää merkittävästi? Eikö heillä ole jo valmiiksi rakentunut tapa kuluttaa mediaa modernissa mielessä. Uutiset tavoittavat heidät jo verkon ja mobiilin välityksellä. Ja heidän mielestä uutisia ovat politiikan lisäksi myös lehdissä kerrotut tv-sarjojen tuoreet käänteet.

Uskon että kampanja tavoittaa kohderyhmänsä liian myöhään muuttaakseen merkittävästi heidän mediakulutusta. Sanomalehtien liiton tulisi kohdistaa toimenpiteensä ja resurssinsa nuorempiin ikäluokkiin.

Mainokset

4 responses to “Syntyessään myöhässä

  1. Mukava huomata, että kampanjamme kiinnostaa. Muutama kohta kuitenkin kaipaa täydentämistä.
    Ensinnäkin Sanomalehtien Liitto ja sanomalehdet ovat tehneet nuorimpien ikäluokkien tavoittamiseksi töitä jo lähes 50 vuoden ajan. Lisätietoja löytyy mm. osoitteesta http://www.sanomalehdet.fi > sanomalehti opetuksessa. Lähes jokainen suomalainen opettaja tuntee Sanomalehti opetuksessa -toiminnan ja ainakin vuotuisen sanomalehtiviikon, joka tavoittaa lähes kaikki koululaiset ja opiskelijat. Tutkimuksemme mukaan 67 prosenttia suomalaisista nuorista kertoo koulussa vietetyn sanomalehtiviikkoa, jolloin yli miljoona maksutonta lehteä tavoittaa nuoret.
    Toiseksi: Eka lehti -kampanja perustuu tutkimukseen, joka kertoo, että kotona opittu sanomalehtisuhde katkeaa herkimmin juuri siinä vaiheessa kun nuori muuttaa omaan talouteen. Tähän vaiheeseen sanomalehdet haluavat tarttua tarjoamalla maksuttoman lehden kahdeksi kuukaudeksi. Emme tietnkään usko siihen, että sanomalehden lukemiseen tottumattomat nuoret innolla kasvaisivat sanomalehtien suurkuluttajiksi kahden kuukauden lehtitilauksen perusteella.
    Kolmanneksi: sanomalehtien sähköiset palvelut ja verkkolehdet kiinnostavat yleisöä, myös nuoria, entistä enemmän. Siitä syystä Eka lehti -kampanja tarjoaa vaihtoehtona myös maksuttomat tunnukset näköislehden tilaamiseksi kahden kuukauden ajaksi.
    Pirjo-Riitta Puro
    Sanomalehtien Liiton yhteyspäällikkö, Nuoret lukijat ja Sanomalehti opetuksessa -toiminta

  2. Kiitos kommentistasi ja täydennyksestä! Ensinnäkin hienoa että seuraatte aiheeseen liittyvää verkkokeskustelua:) Teette monipuolista työtä pitääksenne kiinni uusista ikäluokista ja toivotaan että onnistutte!

    Päätin vuosi sitten muuttaa Hesarin tilauksen vain viikonlopputilaukseksi. Suurin huoleni liittyi siihen että samalla muutin lasteni mielikuvaa sanomalehden roolista arjessamme ja he eivät näe enää minua lukemassa lehteä aamiaispöydässä. Päätökseni tulokset näen vuosien kuluttua. Tärkeintä sanomalehtien kannalta olisi pystyä löytämään paikkansa monipuolisena vaikuttajana meidän arjessa eikä vain painettuun lehteen liittyvänä puolustustaisteluna. Ja silloin lapseni lukisivat merkittäviä asioita toisenlaisen mediaympäristön kautta jossa ”sanomalehdillä” on edelleen tärkeä rooli.

  3. Kiitos kommentin kommentista. Huolesi lukemisen, tai siis sen puuttumisen, vaikutuksista lapsiisi on aiheellinen. Kaikkien tutkimusten, niin kansainvälisten kuin suomalaistenkin, mukaan kodin merkitys sanomalehden lukutottumuksiin on suurin. Eniten vaikuttaa äiti, sitten isä ja vasta kolmantena opettajat. Kaveripiirin merkitys on aika pieni. Verkkolehden lukeminen ei toimi samanalaisena mallina – sama se millä sivuilla iskä viihtyy. Tulevaisuuden lukulaitteista ja niiden vastaanottamisestahan emme vielä tiedä juuri mitään.
    Terveisin Pirjo-Riitta Puro

  4. Lohduttavaa että vaimoni voi ”pelastaa” lapsemme:)

    Tärkeämpää kuin jatkuva joko-tai -keskustelu verkon ja paperin välillä olisi löytää niille luonteva rooli osana arkista mediakulutusta. Molemmilla on paikkansa. Mutta verkko luo laitteiden (iPad ja muut vastaavat) ja palveluiden (http://paper.li/karikorkiakoski on ”media” joka perustuu minun Twitter-yhteisöön) nopean kehityksen kautta jatkuvasti uusia tapoja rakentaa ja kuluttaa sisältöä ja painetun median pitäisi pystyä uudistumaan. Kiinnostavinta viime aikona minun mielestäni on ollut Monocle! Kari

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s