Brändi on asiakkaan kokema todellisuus

Yritystoiminnan läpinäkyvyys haastaa markkinointiviestinnän toimintamallit. Huonoa tuotetta ja palvelua ei voi enää piilottaa 30 sekunnin spotin taakse koska potentiaaliset asiakkaat näkevät nykyisten asiakkaiden käyttäjäkokemukset verkosta välittömästi. Palautteen antaminen on tullut helpommaksi keskusteluryhmien, Facebookin sekä Twitterin avulla ja kuluttajat hyödyntävät tätä mahdollisuutta entistä tehokkaammin. Tämä tarkoittaa sitä että yrityksen tuotteen ja palvelu tulee olla OIKEASTI kunnossa tai jos näin ei ole, kannattaa miettiä millaista brändiä rakennetaan.
by doodlehaus
Vai voiko brändiä edes rakentaa? Kiinostavan näkökulman aiheeseen toi Jonathan Salem Baskin artikkelissaan Advertising Age -lehdessä.

Baskinin keskeinen viesti on se että brändin tulee vastata todellisuutta! Tämä tarkoittaa sitä että

1. Brändi rakentuu osaamiselle. Organisaatio ei ”sopeudu” brändiin vaan brändi on se mitä organisaatio tekee.
2. Brändi on tunnistettava tapahtuma eikä jokin viestinnällinen tulkinta siitä.
3. Brändi on yrityksen toimintamalli, joka on toivottavasti ainutlaatuinen. Ainutlaatuisuuden puutetta ei korvata markkinoinnin kikoilla.

Jonatham Salem Baskin tiivistää aiheen myös siten että parhaat brändit onnistuvat parhaiten kuvaamaan asiakkaiden kokeman todellisuuden. Yrityksen kannalta brändin kehittäminen on yhtä kuin yritystoiminnan kehittäminen. Asiakkaiden tarpeiden ja kokemusten ymmärtäminen tulee entistä keskeisemmäksi ja niiden tulkinta kehityskohteiksi on keskeinen tehtävä. Mikä rooli markkinoinnille siis jää?

Yritysten tulisi arvioida markkinoinnin tehtävät ja organisointi. Markkinointi elää monessa yrityksessä vieläkin irti asiakastodellisuudesta. Olisiko ratkaisu jonkinlainen HBR:n kuvaama asiakkuusorganisaatio, josta kirjoitin aiemmin.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s