Jakelutiestrategian haaste

Procter & Gamble on yllättäen avannut verkkokaupan USA:ssa. Yritys on joutunut vastaamaan hämmentyneisiin kysymyksiin koskien kilpailemista oman jakelukanavansa (vähittäiskauppojen) kanssa. P&G on ilmoittanut että he haluavat saada suoraa palautetta kuluttajilta ja verkkokauppa on heille vain ”testikäyttöä” varten.

Mutta mikä on P&G:n todellinen tavoite? Onko tavoite auttaa vähittäiskaupan ketjuja tarjoamalla heille uusia tapoja myydä P&G:n tuotteita? Vai onko tavoite hankkia tehokkaita neuvotteluvaltteja keskusteluihin jakelutiekuluista kuten Brandchannel kirjoitti. Vai onko P&G oikeasti valmis haastamaan kumppaninsa kautta oman perinteisen jakelutien? Uskon että minimitavoitteena on päästä neuvottelemaan kynnysrahasta ja mahdollisuudesta mainostaa vähittäiskauppojen myymälöissä. ”Suljemme toki verkkokauppamme, mutta voisitte vastineeksi antaa meille tilaa tuoda brändimme paremmin esille myymälöissä”.

Mikä tahansa onkaan lopputulos, tällä muutoksella on vaikutuksensa Suomeen jonkinlaisella viiveellä. Kansainväliset bränditalot (P&G, Unilever, Reckitt Benckiser, etc.) ovat jatkuvasti Suomen suurimpia mainostajia ja jalkauttavat kansainvälisen strategiansa, paikallinen markkina toki huomioiden. Isot brändilaivat kääntyvät hitaasti mutta käännökset näkyvät jo nyt Suomen mediamainonnassa. Ja kohta myös jakelutieratkaisuissa.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s