Kuluttaja-arviot ja hakukoneet verkko-ostajan tukena

The e-tailing Group ja PowerReviews ovat tehneet kiinnostavan 2010 Social Shopping Study tutkimuksen. Vertailukohtana oli vastaava vuonna 2007 tehty tutkimus. Kohderyhmänä olivat aktiiviset verkosta ostajat ja siinä mielessä tutkimuksen tulokset voivat heijastella suuren enemmistön tulevia käyttäytymismalleja.

Mistä kuluttajat hakevat tuotetietoa verkossa? 57% aloittaa hakukoneista. Kun hakukoneet jätetään pois, tuotetiedon lähteiksi todettiin jälleenmyyjä (65%), brändin verkkosivut (58%) ja Amazon (33%). Vain 6% vastaaja mainitsi sosiaalisen median.

Kiinnostavaa oli kuitenkin kuluttaja-arvioiden merkityksen kasvu. Kolmannes vastaajista käyttää vähintää puolituntia kuluttaja-arvioiden etsimiseen ja lukemiseen. Tuotteen kannalta pidettiin myös negatiivisena sitä jos kuluttaja-arvioita oli liian vähän tai ne olivat epäilyttäviä. Myös tuotetiedon heikko taso verkkokaupassa sai tutkimuksen kohderyhmän epäilemään kyseisen verkkokaupan luotettavuutta.

Kaiken takana on siis oltava hyvä tuote ja hyvä palvelu. Ilman tätä pohjaa yrityksen ja brändin on erittäin haastavaa saada kuluttaja-arvioita, jotka puolestaan toisivat lisää tyytyväisiä asiakkaita. Mainonta ei pelasta hakukoneiden armottomalta lopputulokselta jos kaikki ei ole kunnossa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s