Kuka pyörittää verkkokauppaa?

Viimeisen vuoden ajan on keskusteltu siitä kuinka yrityksiin tarvitaan uudenlaisia osaajia vastaamaan sosiaalisen median yhteisöistä. Tämä onkin ollut, yritysten omien kommenttien mukaan, suurin haaste kun olemme keskustelleet sosiaalisen median ratkaisuista.

Vaikuttaa siltä että olemme siirtymässä seuraavaan haasteesen. Hiljaiset signaalit viestivät että tällä hetkellä menossa on verkkokaupan operatiivisten ammattilaisten metsästys. Olen keskustellut viimeisen kuukauden aikana useita kertoja siitä kuinka vaikeaa yrityksiin on löytää ammattilaisia, jotka osaavat yrityksen toimialan mutta samanaikaisesti pystyisivät hoitamaan verkkokauppaan liittyviä asioita. On totta kai suuri haaste yhdistää toimiala- ja verkkokauppaosaaminen samaan henkilöön mutta onhan tähänkin asti esimerkiksi kaupallisen tai teknisen alan oppilaitokset kasvattaneet generalisteja, jotka ovat kyenneet omaksumaan toimialan vaatimukset.

Mutta kuka kouluttaa tällä hetkellä verkkokaupan ammattilaisia? Yritin selvittää Googlen avulla tällaisia oppilaitoksia ja saalis jäi laihaksi. En löytänyt nopealla etsinnällä yhtään oppilaitosta, joka tarjoaisi ammatillisia valmiuksia. Mitä koulutus voisi sitten sisältää? Ainakin verkkokaupan tekniset perusteet, tuotetietojen ja -hallinnan merkitys, verkkomarkkinoinnin laaja oppimäärä, analytiikan syventävä oppimäärä ja asiakaspalvelun organisointi.

Vielä 20 vuotta sitten merkonomeille opetettiin silloin niin tarpeellista myymäläjulisteiden ja -tarjousten tekstaamista tussilla. Toivottavasti oppilaitokset ovat hereillä ja auttavat nyt Suomea ottamaan kiinni jo menetettyä asemaa sekä varmistamassa tulevia asemia. Ja jos tämä ei onnistu, yksityiset palveluntarjoajat löytävät tästä nopeasti hyvän tulolähteen. Yritykset tarvitsevat kuitenkin nopeasti näitä aikamme tekstaajia.

7 responses to “Kuka pyörittää verkkokauppaa?

  1. Erittäin osuvaa ajattelua. Omakin kokemus kertoo vahvaa säveltään siitä, ettei verkkokauppojen harmaan massan ylläpitäjiltä juurikaan löydy mainitsemiasi ominaisuuksia ja taitoja.

    Ammattilaisten palvelut tuntuvat monelle aivan liian kalliilta, mutta omaehtoistakaan opiskelua ei joko ehditä tai haluta suorittaa.

    Valtion asenne tuntuu olevan ”lisää softaa rajalle”, mutta taidon kehitys on unohtunut. Eri oppilaitoksilla olisi kyllä peiliin katsomisen paikka ja vastuu tarttua toimeen. Vaan mistä pätevät kouluttajat, jotka ovat valmiita astumaan opiskelijoiden eteen ja jättämään mahdollisesti nykyisen päivätyönsä?

  2. Moi Jarno,

    tosiaan, oppilaitokset saattavat toteuttaa opintosuunnitelmia, jotka vastaavat 5-10 vuotta vanhoihin tarpeisiin. Kriisin kautta nousuun?

    Kari

  3. Loistava kommentti. Asiasta on tosiaan tullut meuhkattua jo vuosia, mutta nyt tosiaan tuo tarve on kyllä jo silmillä – ja ne oppilaitokset eivät vieläkään ole heränneet. On aivan hullua, että medianomeja ym. viestintäorientoituneita amk-ihmisiä on koulutettu vuosia koodaamaan webbisivuja kun niille olisi pitänyt opettaa hakukoneoptimointia, verkkomarkkinointia ja vaikka mitä. Tosin ei se tietysti aivan metsään ole mennyt, mutta kyllä siellä on opeteltu paljon asioita joilla ei nimenomaan saa niitä duuneja.

    Jarnon pointti on kuitenkin puolet ongelmasta. Ne jotka osaa jotain ja etenkin ne jotka osaa tekemisistään myös puhua – eivät todellakaan ole mihinkään yliopettajan hommiin haluamassa – ja vierailuluento siellä täällä ei ihan riitä useimpiin juttuihin.

    • Ehkä tässä kulminoituu koululaitoksen reaktiivinen luonne. Mistä löytyy todellinen ”innovaatio oppilaitos” (koska Aaltokaan ei sitä ole) joka rakentaa opinto-ohjelman rohkeasti tulevaisuutta varten? Kiitos Perttu kommentista. Kari

  4. Paluuviite: Tweets that mention Kuka pyörittää verkkokauppaa? « kari korkiakoski @ blogi -- Topsy.com

  5. Tiina Kirves

    Tosi hyvä kooste aiheesta! Vanhana kaupan tätinä voin vain korostaa verkkokaupan pyörittämisen ”kymmenotteluhenkisyyttä”, se saattaa joskus olla myös ensimmäinen hanke jossa yrityksen kaikkien toimintojen on puhallettava yhteen hiileen, samanaikaisesti ja tehokkaasti. Verkossa 24/7/365.
    Diplomaatin taitoja tarvitaan! Lisäisin sun listalle opinto-ohjelman sisällöistä (verkkokaupan tekniset perusteet, tuotetietojen ja -hallinnan merkitys, verkkomarkkinoinnin laaja oppimäärä, analytiikan syventävä oppimäärä ja asiakaspalvelun organisointi) vielä vaikka maksuliikenteen & payment-asiat sekä logistiikan lyhyen oppimäärän. Ja hmm… ei tuosta sosiaalisen median osaamisesta ja sen yhdistämisestä verkkokaupankäyntiin myöskään mitään haittaa ole ;o)

  6. Moi Tiina. Tosiaan, tuo maksuliikenteen osaaminen on todella tärkeä. Tulevaisuudessa kaupan tädit ovat varsinaisia verkon moniottelijoita kun sosiaalisen median tarpeet lisätään listaan:) Kari

Jätä kommentti Jarno W Peruuta vastaus