Kehältä keskustaan

Osallistuin 20.5.2009 (!) Kaupan liiton seminaariin, jonka aiheena oli verkon vaikutus suomalaiseen kuluttajaan ja vähittäiskauppaan. Muistan vieläkin SOK:n verkkoliiketoiminnan johtaja Visa Palosen kommentin: ”verkon tehtävänä on draivata asiakkaita myymälään”. Tämä tarkoittaa siis sitä että asiakas ei itse valitse haluamaansa kanavaa vaan tässä tapauksessa SOK ohjaa asiakkaan väkisin SOK:n kannalta suotuisaan myymälään. Tämä kommentti ja sen taustalla oleva verkkostrategia pohjautuu S-ryhmän ”hypermarketstrategiaan”, jonka sen luoja Kari Neilimo tänään sitten Kauppalehdessä käytännössä kumosi. Vain siis vajaa vuosi kommentin jälkeen. Neilimo sanoi että ”tulevaisuuden kauppa rakentuu nykyistä enemmän asiakaskunnan mukaan”. Hän on nyt myös ”ymmärtänyt monikanavaisuuden merkityksen”. Artikkelin perusteella on ihmeteltävä hänen ”myöhäisherännäisyyttään”; ettei professori Neilimo olisi nähnyt mitä on tapahtumassa.

Mutta miten SOK aikoo sitten hyödyntää asiakastietämystään, jota he ovat keränneet ansiokkaasti jo vuosia? Löytyykö uudesta johdosta kykyä muuttaa aidosti osuuskaupan toimintaa asiakaslähtöiseksi? Voiko asiakas tulevaisuudessa itse valita ostokanavan vai onko edelleen pakko ajaa autolla pääteiden varsille?

Vaikka kuinka haluaisin, en ole SOK:n asiakas vaan yksittäisen maantieteelliseen alueeseen pohjautuvan osuuskaupan asiakas. Ja tämä ”maantieteellisyys” ei istu yhteen verkkomaailman filosofiaan. Tästä hyvä esimerkki on minua lähimpänä olevan S-Marketin verkko-osoite. Sehän on järjetön http://www.hokelantosmarket.fi.

Stockmannin verkkokaupalla on hyvät onnistumisen mahdollisuudet koska Stockmannin asiakaskuntaan kuuluvat edelläkävijät, jotka ovat valmiimpia ostamaan verkosta. Samalla tämä on myös haaste S- ja K-ryhmille, joiden toimintamalliin verkkokaupat eivät istu yhtä luontevasti. Stockmannin verkkokaupan menestys sataa osakkeenomistajien laariin kun taas kilpailijoilla intressit eivät ole yhtä selkeät.

Ja jotta päivä olisi täydellinen, Toivo Sukari ilmoitti tänään ettei hän aio enää rakennuttaa yhtään Ideaparkia. Lempäälä jää siis edustamaan lajiansa ainoana, ellei seuraava nousikausi muuta Sukarin mieltä.

Toivottavasti nämä kaksi uutista omalta osaltaan näkyvät tulevina vuosina parempana ja kohdistetumpana asiakaspalveluna sekä vähentyneenä kauppamatkailuna.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s