M&M Summitin jälkilöylyt

Vasta muutaman hyvin nukutun yön jälkeen uskallan tehdä yhteenvetoa M&M Summitista. Ensimmäisen päivän aiheet on jo käsitelty joten ne voitte lukea edellisestä kirjoituksesta.

Toisen päivän haastavin osuus oli Tim Harfordilla, joka sai käsiinsä väsyneen ja hitaasti paikalle saapuneen yleisön. Lähtökohta olisi voinut olla kunnioittavampi puhujalle, joka oli edellisenä iltana matkustanut taksilla Helsingistä läpi pimeän Savon Tahkolle. Keskeisin viesti mielestäni oli se että innovaation onnistuminen tarvitsee joskus rahoituksen lisäksi myös irtioton entisestä, joka maantieteellisesti tai organisatorisesti.

Tim Harford, Financial Times

Tilaisuus päättyi kliseiseen ”Mainonta on kuollut” paneeliin, jossa Jussi Nurmio ja Sami Huiko keskustelivat aiheesta Jukka-Pekka Vuoren johdolla. Hämmentävintä paneelissa oli se että Kingin suunnittelujohtaja Sami Huiko sanoi ettei hän käytä Facebookia; että ”minä pärjään hyvin ilmankin” ja ”tapaan kavereita ihan oikeasti”. Suunnittelujohtajana hänen tulisi ymmärtää kohderyhmiä jotta hän voisi edistää asiakkaidensa markkinointiviestinnällisiä ja liiketoiminnallisia tavoitteita. Eikä Facebook enää ole 1,7 miljoonalla suomalaisella käyttäjällä markkinointiviestinnän ammattilaiselle henkilökohtainen valinta vaan osa ammattiosaamista. Ei Seiskakaan ole mainostoimistoissa suosikkilehti mutta sekin selataan.

M&M Summit oli onnistunut konseptin uudistus. Vanhasta mainostoimistojen suunnittelijoiden ”palkintomatkasta” tulikin päästä kunnolla eroon ja paikan vaihto oli ainakin selkeä viesti.

On muuten kiinnostavaa että edellisessä työpaikassani Euro RSCG:ssä jokaiselle tuli oma Markkinointi & Mainonta -lehti. Franticissa on 50 työntekijää ja tänne tulee vain 5 lehteä. Kollegani eivät identifioi itseänsä markkinointiviestinnän viitekehykseen vaikka merkittävä osa meidän tekemistä ratkaisuista rahoitetaan markkinointiviestinnän budjetista. Ja tämä tarkoittaa tietysti sitä että harva kokee Markkinointi & Mainonta -lehden omakseen. Yhä suurempi osa markkinointiviestinnästä valuu pois perinteisestä mediakentästä ja samalla valuvat myös lukijat, jos lehti ei onnistuu uudistautumaan.

Mainokset

10 responses to “M&M Summitin jälkilöylyt

  1. Heli Blomberg

    Jaa-a…Mietin tuota Huikon kommenttia Facebookista, koska itse edustan samaa linjaa. Ja olen markkinointiviestinnän ammattilainen. En ole Facebookissa, koska ainakaan reilu vuosi sitten se ei tuonut yhtään mitään ammatillista lisää elämääni. Aikaa se kyllä vei ja kaverit jäivät osittain virtuaalitasolle.

    Enkä yksinkertaisesti jaksanut olla kaikkien kontaktieni tavoitettavissa ja luettavissa ja seurattavissa koko ajan. Voiko erakkosielu olla töissä tälla alalla?

    • Heli, en tosiaan tarkoita että FB:ssä pitäisi roikkua jatkuvasti. Riittää että ymmärtää tältäkin osin asiakkaiden käyttäytymistä. Ja sinä näköjään jo ymmärrät.

  2. Tuomo Luoma

    Ottamatta kantaa sen kummemmin itse asiaan… Markkinointiviestintähän on ennen muuta asiantuntijabisnestä. Asiantuntemus on taas sanan varsinaisessa merkityksessä asian tuntemusta. Kaksi kolmasosaa internetin käyttäjistä käyttää sosiaalisen median palveluita (Nielsen 2009) ja nimenomaan ostopäätöksiä tehtäessä keskustelupalstat, foorumit jne. ovat paikkoja, josta haetaan tukea omille päätöksille. Jos markkinointiviestinnän ammattilainen mallia 2010 ei tunne henkilökohtaisesti lainkaan maailmaa, jossa 1,7 miljoonaa asiakasta antaa palautetta ja samalla tavalla hakee itse tietoa päätöksentekonsa tueksi, voi jokainen vetää omat johtopäätöksensä ammattilaisuudesta. Vai mahtaisiko hymyilyttää, jos joku sanoisi ”olen mainonnan ammattilainen, mutta en katso lainkaan telkkaria enkä tunne sitä kanavana”?

    • Tuomo, just näin. Juttelin juuri äsken kaverini kanssa joka korosti sitä ettei riitä edes se että rekkautuu sisään esim. FB:hen tai Twitteriin. Hän sanoi että häneltä meni puoli vuotta oppia ymmärtämään Twitterin rooli. Ei siis edes riitä että rekisteröityy ja seurailee. Mutta eipä näitä toisaalta saa myöskään nähdä lopullisena ratkaisuna. Ensi vuonna tulee taas jotain uutta mutta. Oleellista on ymmärtää näiden merkitys asiakkaiden liiketoiminnan ja kommunikaation kannalta.

  3. Timo Ruohomäki

    Viimeistään alkuviikon minikaivuritempaus sai miettimään miten kaukana FBstä tai twitteristä voi olla jotta vielä pysyy ajan tasalla siitä miten kohderyhmät #somessa liikkuvat ja mitä siellä oikein tapahtuu? Trendit syntyvät (ja kuolevat) niin nopeasti että niiden tutkimisen ulkoistaminen ei enää toimi. On pakko olla edes jossakin määrin itse iholla. Siinä vaiheessa kun joku ilmiö siirtyy Facebookista lööppeihin on jo auttamatta myöhässä.

    Jos itse on askeleen myöhässä silloin oma asiakas on kaksi askelta myöhässä.

  4. Claudio Nava

    Muistelkaapa 90-luvun alkua, kun kännykät yleistyivät. MItä tapahtui ihmisten käytökselle? Miten ihmiset reagoivat?
    Monet jopa kieltäytyivät kännyköistä, valittivat muiden ihmisten puhelimessa puhumisesta etc. Ja varsinkin sovitut tapaamiset ihmisten kanssa menivät hetkeksi täydeksi karuselliksi: ihmiset eivät tulleetkaan sovittuna ajankohtana vaan soittelivat ja tekstailivat, koska se oli yhtäkkiä mahdollista!

    Jos on lainkaan käyttänyt Twitteriä tai FB:tä viimeisen kahden vuoden aikana, tajuaa heti millaista alkuinnostuksen vaihetta elämme sosiaalisen media suhteen. Lapsille on annettu uusi lelu ja sillä leikitään, opettellaan, kokeillaan. (hienoa miten esim. joku Jungner Tweettaa, Facebookkaa ja postailee henk koht videoita YouTubeen…) Vain osallistumalla voi oppia…

  5. Claudio, ”lyhyellä tähtäimellä yliarvioidaan, pitkällä tähtäimellä aliarvioidaan”. Tässäkin tapauksessa vanha sanonta toimii. Oppiminen ja kokeilu johtaa myös siihen että 5 vuoden päästä FB tai Twitter ei ole enää se juttu. Mutta ne ovat osa matkaa kohti taas jotain uutta.

  6. Samilta on tainnut Tahkon virikkeellisessä ilmapiirissä lipsahtaa hieman harkitsematon lausunto 😉

    Jos sosiaalista mediaa lähtee käsittelemään yksittäisten välineiden kautta, voin jotenkin ymmärtää tällaisen kommentin Facebookista. Valitettavasti Samin sutkautus kuitenkin kuvaa karusti lukuisten markkinoinnin ammattilaisten puolivillaista ymmärrystä tästä ihmisten (osto)käyttäytymiseen syvästi vaikuttavasta mediankäytön kehityksestä.

    Markkinoinnissa on viime kädessä kyse ihmisten tarpeiden ja toiveiden ymmärtämisestä sekä näiden tyydyttämisestä. Sosiaalinen media mahdollistaa ihmisille aivan uudenlaisia tapoja toteuttaa perimmäisiä tarpeitaan. Arvostuksen ja itsensä toteuttamisen tarpeet ovat klassisen Maslowin tarvehierarkian ylimmät portaat ja muodostavat vankan perustan sosiaalisen median käytön kehitykselle. Tämän luulisi kiinnostavan myös markkinoijaa, vaikkei Facebook tuntuisikaan omalta itseilmaisun kanavalta.

    Toivottavasti Sami kuitenkin eksyy tänne sosiaaliseen mediaan keskustelemaan aiheesta. Lähden kyllä mielelläni tuopinkin ääreen asiaa puimaan. Nyt en kuitenkaan pääse, kun täytyy laittaa mukulat petiin.

    • Moi Panu, On tosiaan harmittavaa että FB saa niin paljon huomiota koska se ei ole koko totuus.

      Maslow on muuten hieno huomio. Hän toimii edelleen!

      Totta, markkinoijan tulisi ymmärtää kuluttajakäyttäytymistä ja sen muutosta.

      Jatketaan Panu tästä joskus lounaan tai tuopin ääressä.

  7. Heli Blomberg

    Panun kommentissa alkaa olla sitä, mitä tältä keskustelulta olen hakenut. FB muuna kuin itseilmaisun kanavana on varmaan hyvä lähde mm. tutkia kuluttajien käyttäytymistä ja seurata heidän mielenliikkeitään. Juuri sellaisena kanavana haluaisin FB:n kuten muutkin vastaavat kanavat nähdä.

    Ehkä se ei minulle kuitenkaan sovi kun en jaksa olla privaattielämässä niin sosiaalinen ja siksi en sinne ole mennyt mukaan.

    Keskustelua on hyvä silti jatkaa. Varsinkin jos lapset on jo onnellisesti petissä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s