Pelkoa päin

M&M Summitin ensimmäinen päivä on takana. Korkea Paikan Leirin sijaan rakennettu uusi konsepti on selkeästi pyrkinyt nostamaan tapahtuman profiilia. Konkreettisesti se tarkoittaa paikan vaihtoa Pyhältä Tahkolle mutta ennen kaikkea sisällön uudistamista ja kohderyhmän päivittämistä kohti päättäjätasoa. Mielestäni muutos on onnistunut.

Otsikko kuvaa päivän ohjelmaa. Kaikki konkretisoituu siihen miten yritykset ja yksilöt voittavat pelkonsa ja uskaltavat astua oman mukaavuusalueensa ulkopuolelle. Tämä on ollut varmasti yksi mielenkiintoinen mauste Nokian ja Microsoftin yhteistyössä. On yllättävää että vasta nyt yritykset rakentavat sekä myynnin että markkinoinnin organisaatiota. Yhteistyön julkistamisesta on kuitenkin jo ”ikuisuus”.

Ukko Lappalainen, Nokia

Pekka Seppäsen, Pauli Aalto-Setälän ja Petrin Kokon keskustelussa ”Minne menet media?” otsikon alla paistoi ensinnäkin valmistautumisen puute. Kokeneita kavereita lavalla mutta silti kannattaisi hiukan miettiä asiaa etukäteen. Kiinnostavinta keskustelussa oli kuitenkin se että kellään ei ollut oikeasti mitään uutta lisättävää jo aiemmin aiheesta kuultuun. Aalto-Setälä kokeilee Allerissa rohkeasti uutta, Seppänen puolustaa sisällön merkitystä kaikenlaisten uusien päätelaitteiden keskellä. Petri Kokko sanoi että mediabrändit heikkenevät ja sehän on Googlen ansiota. Mediatalot eivät ole muuttuneet ja harva niistä uskaltaa aidosti hypätä mukaan uuteen.

Pelkoa päin menevät start-upit Uplause ja Hitlantis niin yrittäjä- kuin businessnäkökulmasta. Kaverit ovat rohkeasti hypänneet tuntemattomille vesille. Ja viime viikolla Hitlantiksesta on tehty jo ensimmäinen ostotarjous, joten suunta näyttää lupaavalta.

Alf Rehn yritti avata sosiaalisen median vaikeaa ja monimerkityksellistä käsitettä. Kiinnostavinta hänen puheenvuorossaan oli ajatus markkinoinnin macho-kulttuurista ja siirtymisestä kohti emännöintiä. Macho-ajattelu on sisältänyt monikanavaista huutamista kun nyt sen sijaan tarvittaisiin markkinointiin ”emäntä”, joka välittää aidosti eikä pidä itsestään meteliä.

Rehnin mukaan keskeisiä ongelmia markkinoinnissa ovat
– halu hallita kaikkea
– helpon luovuuden hyväksyminen (”todellinen luovuus tuntuu pelolta”)
– ei uskalleta pelkistää.

Alf Rehn haastoi paikallaolijat esittämällä rohkeita ratkaisuja:
– markkinointiosastot tulisi sulkea
– markkinoinnin pitäisi olla osa tuotekehitystä
– markkinoinnista pitäisi tehdä asiakkaan salainen ase eli markkinointi välittäisi (!) asiakkaan asioista.

Ensimmäinen päivä oli näiltä osin erittäin kiinnostava. Lisäksi oli kiinnostava kuulla Thomas Johansonin OIKEASTI pelottavat kokemukset Volvo Ocean Race vuodelta. Kati Myllärniemi puhui puolestaan ”co-launching” ajatuksesta eli miten henkilöstö saadaan sitoutettua brändiuudistukseen mukaan.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s