90% vähemmän

Clay Shirky kirjoitti blogissaan vastauksensa kannattavuushaasteen parissa taisteleville mediayhtiöille, jotka yrittävät reagoida digitalisoitumisen tuomiin muutoksiin. Shirkyn vastaus saa mielestäni suurempia ulottuvuuksia.

Shirky viittaa kirjoituksessaan 1988 julkaistuun Joseph Tainterin kirjaan ”The Collapse of Complex Societies”. Tiivistettynä, jokainen yhteisö hajoaa omaan monimutkaisuuteensa, omaan mahdottomuuteensa. Tällaista yhteisöä ei voi enää uudistaa koska uudistaminen jää pelkäksi hienosäädöksi eikä muuta yhteisön tai organisaation todellista luonnetta. Tämä ajatus tuo oman kiinnostavan lisän Oswald Spenglerin länsimaiden perikatoa käsitteleviin kirjoituksiin.

Sama monimutkaistuminen koskee myös yrityksiä ja itse organisaatiosta tulee innovaation ja muutoksen este. Ainoa keino uudistaa suurta yritystä tai vaikka julkisyhteisöä olisi siis perustaa täysin irrallinen yksikkö, joka ei ole riippuvainen emoyhtiön toiminnasta. Tavoitteena olisi siis kannibalisoida vakiintuneen uudistuskyvyttömän organisaation toimintaa.

Sharky viittaa myös MIT:n Development Labin periaatteeseen: jos haluat saada jostain 10 kertaa halvemman, käytä siihen 90% vähemmän raaka-aineita. Ja totetaa että sama koskee myös mediayhtiöitä, joiden raaka-ainetta ovat henkilöresurssit.

Entä jos tätä samaa sääntöä kokeilisi liiketoiminta- tai markkinointistrategiassa? Miksi niin moni yritys pyrkii istuttamaan verkkoliiketoimintaa osaksi nykyistä organisaatiota, joka on rakennettu vuosien ja vuosikymmenten kuluessa. Miksi niin harva on uskaltanut kannibalisoida omaa jakelukanavaansa vaikka on nähnyt lähimarkkinoilla tai jopa omalla toimialallaan muutoksen väistämättömyyden? Tasapainoilu vanhan ja uuden välillä johtaa sisäisiin ristiriitoihin ja resurssien tuhlaukseen. ”90% vähemmän” uuden liiketoiminnan perustamisessa ei tarkoittaisi ideoiden tai energian vähyyttä vaan ennen kaikkea turhan hallinnon, raportoinnin ja ”olemme-aina-toimineet-näin” ajattelun poistumista.

Toisaalta, jos yritys haluaa rakentaa uuden brändin uudelle kohderyhmälle, kannattaisiko poistaa kaikesta perinteisestä brändin rakentamisen mallista 90% ja pakottaa siten ajattelu ja toteutus aivan uusille urille.

Varsinkin tässä suhdanteessa ”90% vähemmän” ajattelu voisi oikeasti pakottaa orgnisaation innovoimaan uusia lähestymistapoja.

Advertisements

4 responses to “90% vähemmän

  1. Naulan kantaan, ei voisi paremmin sanoa. Tosin en näkisi tilannetta aivan noin toivottomana. 90 % suoraviivaisemmin, 90 % yksinkertaisemmin, 90 % nopeammin vienevät samaan lopputulokseen. Haluan uskoa, että muutos on mahdollinen, jos siihen löytyy vahva johtaja.

  2. Antti, tuo johtajuus on tosiaan tärkeä lisä kokonaisuuteen. Ja 90% ei voikaan tarkoittaa määrää vaan myös laatua kaikissa ulottuvuuksissaan. Unohtamatta sitä että kohderyhmä on myös muuttunut tai muuttumassa eikä odota välttämättä ”samaa vanhaa”.

  3. Paluuviite: Suomi-laboratorio « kari korkiakoski @ blogi

  4. Paluuviite: Suuri vain pieni innovaatio? « kari korkiakoski @ blogi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s