Mediatalot muuttuvat, meidän hyväksi?

Kauppalehti kirjoitti tänään 26.1.2010 pääkirjoituksessaan laajasti kuinka yritysten tulisi investoida markkinointiin kun yritykset nyt rakentavat uutta kasvua. Kirjoituksessa myös todettiin että ”verkkomedian käyttö kasvaa samalla kun sen palveluiden maksullisuus yleistyy. Tämä muutos suosii mediayhtiöitä, joilla on laaja mediakirjo käytössään.” Tämän perusteella voisi olettaa että kirjoituksessa viitataan New York Times -lehden päätökseen tehdä sisällöstään jatkossa maksullista.

On varmaankin totta että mediayhtiöt miettivät parasta mahdollista hetkeä ja tapaa aloittaa veloittaminen digitaalisesta sisällöstä. Kuten mediat huutavat isoon ääneen, eivät he voi jakaa ilmaiseksi heidän keskeistä osaamistaan.

Toivottavasti mediayhtiöt miettivät asiaa askeleen pidemmälle eivätkä näe printin vaihtoehtona vain tietokoneelta luettavia verkkouutisia. Ja toivottavasti ne eivät usko että Facebook ja Twitter tuovat uuden maksavan kohderyhmän heidän ulottuvilleen itsestään. Erilaiset yhteisöt auttavat vuoropuhelun rakentamisessa ja sitouttamisessa mutta nämä käyttäjät ovat jo oppineet saamaan uutisensa ilmaiseksi.

Juuri tällä hetkellä elämme voimakasta mobiilimurrosta, joka avaa kuluttajille aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja intressejä hyödyntää medioiden palveluja. Lähitulevaisuudessa mediatalot (kuten muutkin toimijat) tarjoavat yhä enemmän sovelluspohjaisia uutispalveluja (esim. Helsingin Sanomien iPhone-sovellus) eli voin etsiä haluaamaani sisältöä kännykän kautta helposti. Tällä hetkellä puhutaan jo ns. ”hyper local” palveluista, joista kuumin keskustelu käydään tällä hetkellä Foursquare-palvelun ympärillä. Ideana on siis näyttää palvelun kautta oma sijainti (ravintola, tapahtuma, muu osoite). Luulisin että mediataloilla olisi jatkossa tarjottavana kiinnostavaa sisältöä kännykkään esimerkiksi turistille, joka sijaitsee ilmoittamassaan paikassa kaivaten lisätietoa.

Mediataloilla olisi myös valtavat mahdollisuudet tarjota Offbeat Guiden kaltaisia räätälöityjä julkaisuja. Minua ainakin kiinnostaisi tilata julkaisu, johon on kerätty haluamani sisältö A-lehtien tai Sanoma Magazinesin kaikista sisällöstä. Eikä hinta olisi tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä.

Toivottavasti mediatalot analysoivat digitaalisuuden laajemmin eivätkä vain siirrä uutisia verkkoon bannereiden puristukseen maksullisten tunnusten taakse. Toivottavasti ne ymmärtävät ettei enää ole olemassa yhtä isoa kohderyhmää, jonka voi tavoittaa yhden internet-osoitteen kautta. Yleisö on jo hajonnut sirpaleiksi, kuten Kauppalehti kirjoitti, eikä perinteinen malli toimi enää. Yleisö on siirtymässä uusien päätelaitteiden ääreen ja mediatalojen tulisi kokeilla nyt rohkeasti uudenlaisia palvelu- ja veloitusmalleja.

Advertisements

5 responses to “Mediatalot muuttuvat, meidän hyväksi?

  1. Olin alkuviikon kuuntelemassa Esko Kilpeä ja yksi tähän kirjoitukseen liittyvä kommentti jäi herättelemään ajatuksia.

    Esko nimittäin analysoi esim. Sanomien olevan ennen kaikkea välitysbisnestä – uutisten välitystä paperilla asiakkaille, eli lukijoille.

    Tämän perusteella Sanoman tulevaisuus sen nykyiseen osaamiseen perustuen näyttäisi esim. kiinteistövälittäjänä paljon todennäköisemmältä kuin sen taipuminen todelliseksi sähköiseksi mediataloksi, joka tarvitsee ihan muuta osaamista kuin välitystä.

    Mielenkiintoinen pointti. Mitkä ovatkaan yhteisiä nimittäjiä eri yritysten tai toimialojen välillä – ei sittenkään aina niin kuin ensi silmäyksellä voisi kuvitella.

  2. Kiitos kommentista Jani. Tosiaan, olisihan tuo hienoa saada omalla nimellä varustettu (henkilökohtainen) lehti, johon olisi kerätty kerran kuukaudessa valitsemiini aihealueisiin liittyviä juttuja.

  3. Foursquaren ja Metron yhteistyö on mielestäni hyvä esimerkki paikallislehtien mahdollisuuksista yhdistää sisältö ja lokaatio:

    http://mashable.com/2010/01/25/foursquare-metro-news/

  4. Ja Huffington Post on näköjään kirjoittanut aiheesta otsikolla ”In the App Economy, Newspapers are Apps” .

  5. Ajatus ”vain minulle räätälöidystä lehdestä” on mielestäni aika pelottava. Jos esim. Amppareiden klikatuimpien otsikoiden perusteella voisi päätellä, suurin osa median kuluttajista tilaisi itselleen BB-julkkiksilla ja urheilulla kyllästetyn viihdepläjäyksen. Ehkä mukana STT:n lyhyet uutissähkeet.

    ”Vakavasta” journalismista aidosti kiinnostuneita lienee melko vähän. Miten kävisi kunnianhimoiselle journalismille?

    – Jani Muhosella oli yllä mielenkiintoinen ajatus välitysbisneksestä. Mitä se sitten olisi seuraavaksi? Vuorovaikutusbisnestä?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s