Kuluttajakäyttäytymisen hidas muutos

Kuka muistaa vielä LetsBuyIt.com palvelun? Sehän oli ns. kimppaostamispalvelu ja sai aikaan hurjan julkisuuden 10 vuotta sitten ja katosi lopulta aiheuttamatta mitään todellista muutosta. Kyseessähän oli palvelu, jolta käytännössä puuttui prosessit ja asiakkaat.

Tällä hetkellä on myös hyvä muistaa miten paljon on tapahtunut 10 vuodessa. Verkkokaupasta ja -asioinnista on tullut jo arkea. Olisiko nyt otollisempi aika erilaisille kimppaostamispalveluille? Liiketoimintaympäristön muutoksia ovat luonnollisesti Internetin käytön valtava kasvu ja mahdollisesti sosiaalisen median tarjoama nopea ja tehokas keino jakaa tietoa ystävien välillä.

Mielestäni suurin haaste liittyy kuitenkin itse kuluttajakäyttäytymisen muuttumiseen. Osaammeko me laiskat ja spontaanit kuluttajat kuitenkaan systematisoida ja rationalisoida ostamistamme? Kuluttajien ostoprosessi on jo muuttumassa ja kaikkien tutkimusten mukaan verkon rooli tiedon hankinnassa ja myös ostamisessa on kasvanut merkittävästi. Kimppaostaminen on jälleen uusi askel muutoksessa jota useimmat vasta opettelevat. Sosiaalinen media voi tarjota kimppaostamiselle kuitenkin kriittisen nopeuden ja laajuuden jotta palvelua tarjoava yritys saa riittävän volyymin tuotteita ja ostajia.

Suomalainen Offerium on tarttunut haasteeseen ja on avannut kimppaostamispalvelun. Palvelu on vasta avattu joten pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei vielä kannata vetää. Mielestäni palveluntarjoajan kannattaisi tuoda tarjolle teknologiatuotteita, joita asiakkaat ja edelläkävijät ovat tottuneet ostamaan verkosta ja joiden todellinen hintaetu olisi helposti nähtävissä vaikka vertaa.fi palvelun kautta. Ja he varmasti pitäisivät meteliä hyvästä palvelusta! Siitähän tässä ajassa on kysymys, suosittelusta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s