Sosiaalisen median strategian keittoaineet

Mistä osaamisista rakennetaan onnistunut sosiaalisen median strategia? Yhden hyvän ehdotuksen tähän tarjoaa Jason Falls, joka on blogissaan esitellyt Spheres of Social Media Strategy -mallin.

Jason Falls: Social media strategies

Lyhyesti, Jason Fallsin mukaan tarvitaan siis käsitys brändistä tai yrityksen maineesta, kohderyhmästä, kohderyhmän käyttäymisestä sosiaalisessa mediassa sekä myös tietoa sosiaalisen median työkaluista.

Tämän mallin perusteella voidaan huomioida että strategian laatimiseen ei siis riitä sosiaalisen median työkalujen osaaminen. Tällä hetkellä tuntuu kuitenkin siltä että liian helposti sorrutaan ”Youtwitface-ajatteluun” eli lähdetään työkalu edellä. Kuulostaako tutulta? Perinteisiä mainostoimistoja on syytetty kanavalähtöisestä ajattelusta mutta digitoimistot puolestaan sortuvat helposti uusien työkalujen perässä juoksemiseen.

Suurin haaste mielestäni liittyy kohderyhmän ymmärtämiseen ja sen käyttäytymiseen uudenlaisessa ympäristössä (yhteisöissä). Jos et vielä seuraa missä ja mitä kohderyhmäsi puhuu ja kirjoittaa brändistäsi ja yrityksestäsi, Jeremiah Owyang tarjoaa mallin, josta jokainen voi löytää oman kehitystiensä kuuntelemisen lisäämiseksi ja ymmärryksen kasvattamiseksi. Olen aiemminkin blogannut tästä selkeästä kehitysmallista.

Jeremiah Owyang: The Eight Stages Of Listening

Jeremiah Owyang: The Eight Stages Of Listening

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s