Maailman arvostetuimmat digibrändit

Futurelab on julkaissut tuoreen Futurelab100 listan. Lista pohjautuu Interbrand100-tutkimukseen eli listaan maailman arvokkaimmista brändeistä. Futurelab listaa omalla metodologiallaan nämä brändit uuteen järjestykseen niiden digitaalisen merkittävyyden näkökulmasta.

Frantic teki Futurelabin avustuksella saman tutkimuksen Suomessa kesällä ja aiheesta löytyy tietoa mm. YLEn verkkouutisista. Suomen digibrändit 2009 tutkimuksen tulokset löytyvät kokonaisuudessaan täältä.

Voidaanko näistä kahdesta digibränditutkimuksesta löytää jotain yhteistä? Tai sitten selkeästi erilaista?

1. Ensimmäisten 21 brändin joukosta löytyy suoraan kaksi samaa brändiä: Nike ja Nokia. Jos hiukan lavennetaan brändiä, Microsoft on voittaja koska sen Windows-brändi on Suomessa kolmantena ja Microsoft-brändi Futurelab100-listalla samalla sijalla.

2. Top20 on Futurelab100-listalla voimakkaammin tietotekniikka- ja erityisesti Internet-yritysten hallussa.

3. Futurelab100-listalta puuttuvat lähes kokonaan mediabrändit, joiden asema Suomen listalla on merkittävä. ThomsonReuters on sijalla 79 mutta sekin on hyvin monialainen yhtiö. Kertooko tämä sitten enemmän Suomen keskittyneestä mediamaailmasta?

4. Suomen listalla kärjessä on myös useita perinteisiä elintarvikebrändejä ja Futurelab100-listalta ensimmäisenä löytyy Heinz sijalta 67. Kertooko tämä siitä että Suomessa elintarvikealan kilpailu on kuitenkin vielä pienempää koska vanhat tutut nimet ovat edelleen mukana?

5. Futurelab100-tulosten kärkipäässä näkyy Internetin myötä syntyneitä brändejä (Amazon, eBay). Missä ovat vastaavanlaiset suomalaiset brändit!? Suomen listalta nämä puuttuvat kokonaan.

6. Millaisia havaintoja sinä teet?

On syytä huomioida että molemmat digibrändilistaukset perustuvat laajoihin bränditutkimuksiin ja brändimuutokset tapahtuvat hitaammin kuin verkossa tapahtuvien muutosten perusteella voisi odottaa. Uskon kuitenkin että pian nähdään esim. Facebook mukana listalla.

Koska digibrändi-tutkimus tehtiin Suomessa ensimmäistä kertaa, Suomen listan sisäisiä muutoksia emme pääse vertailemaan.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s