Suosittelun uusi mittakaava

Suosittelulla on ollut aina oma roolinsa kun on puhuttu brändin rakentamisesta ja myynnistä. Kuinka saadaan sidosryhmät kertomaan eteenpäin tuotteesta ja palvelusta? Asiantuntijapalveluiden myynnissä suosittelua on korostettu koska käytössä ei ole kuluttajatuotteisiin verrattavia resusseja markkinointiviestintään.

Viime aikoina suosittelu on kuitenkin saanut uudenlaisen merkityksen koska vanha malli ”kokemusta huonosta palvelusta/tuotteesta kerrotaan kymmenelle” on saanut uuden ulottuvuuden. Kohderyhmä, jolle palvelu- ja tuotekokemukset kerrotaan, ei ole enää 10 vaan se voi olla 100 tai 1000!

Käytännössä tämä tarkoittaa mielenkiintoista näkökulmaa yrityksen markkinointiviestinnän resursseihin ja prosesseihin. Dave Evansin uudenlainen myyntiprosessin malli korostaa myyntitapahtuman jälkeisten vaiheiden merkitystä. Kuinka yritys tai brändi varmistaa ensinnäkin sen että asiakas on tyytyväinen ja kuinka hänet saadaan kertomaan postiivisesta kokemuksesta eteenpäin? Tehokkaalla myynnin jälkihoidolla (soitto, kysely, käyttövinkit, etc.) kuluttajan valmiutta suositteluun voidaan nostaa. Haasteena on se että yritysten toiminta- ja palkkiomallit eivät välttämättä tue ”nautintovaihetta” vaan oleellista on vain uusien asiakkaiden hankinta, ei vanhojen tyytyväisyys. 80/20 suhde myyntivaiheeseen pitäisi arvioida uusiksi ja siirtää painopistettä suosittelua tukevaksi. Tosin tilannetta ei pelasta mikään jos itse tuote ei ole kunnossa!

feedbackcycle

Myyntiputken tehostaminen suosittelun voimalla.

Eli ole ihme että Net Promoter Score on saanut nopeasti runsaasti kiinnostusta. Se tarjoaa suht´yksinkertaisen työkalun asiakastyytyväisyyden ja erityisesti suosittelun mittaamiseen.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s